Sanner i Guovdageaidnu

Fra en tidligere demonstrasjon mot Nussir-gruva. Daværende kommunalminister Sanner blir møtt av demonstranter fra Natur og Ungdom, Naturvernforbundet med flere da han besøkte Guovdageaidnu.

Nussir ASA har fått konsesjon – Kampen fortsetter!

14.02.2019 kom meldinga vi har frykta og venta: Næringsdepartementet har gitt driftskonsesjon til Nussir ASAs kobbergruve ved Repparfjorden. Naturvernforbundet har lenge gått mot denne planen og vil nå i samarbeid med mange andre arrangere protester rundt i landet.

Vi har ennå ikke full oversikt over planlagte markeringer, men det vil i alle fall bli i Oslo og Tromsø lørdag 16.02., i Hammerfest fredag 22.02. og Guovdageaidnu lørdag 23.02. Vi kommer tilbake med mer informasjon.
I mellomtida oppfordrer vi til å spre vår bakgrunnsinformasjon om saka, som er tilgjengelig på 10 språk:

Tanamunn

Nei til mudring i Tanamunningen!

Om mudring i Tanamunningen naturreservat. Eller: Det største naturinngrepet i Norge som er basert på et rykte. Innlegg av Øystein Hauge, vara til fylkesstyret i Naturvernforbundet i Finnmark

Demo28a

Klage sendt til ESA på ulovlige sjødeponi

Naturvernforbundet har lenge snakka om å klage til EØS-overvåkingsorganet ESA dersom Norge gir tillatelse til flere sjødeponi. Nå har 12 organisasjoner gått sammen om en klage over brudd på EU's vanndirektiv. Dette gjelder i første rekke Førdefjorden, men får også stor betydning for Finnmark med utslipp fra Sydvaranger og planer om utslipp i Repparfjorden.