Forsida på Gull, gråstein og grums 2

Ny bok om gruver

25.02.2016 gir forlaget Davvi Girji ut andre bind i bokserien "Gull, gråstein og grums – Eit kritisk blikk på mineralnæringa i fortid, notid og framtid"

Det blir boklansering på Alta bibliotek torsdag 25,02.2016 kl. 18–20 og på Litteratursenteret i Karasjok mandag 29.02.2016 kl. 13–1430.

Artikkelen ble sist oppdatert: 24.02.2016

Img_1876
Skal det ryddes og revegeteres etter gruver i Finnmark?

Naturen til låns – eller bruk og kast?

Skal vi låne av naturen eller skal vi bruke den opp? Finnmarksvidda er av mange omtalt som "Europas siste villmark". Ikke fordi naturen ikke er brukt, men fordi den er brukt uten å forbruke den. Slik er det ikke lenger i vår tid. Naturinngrepa er atskillig større, det blir bygd veier, kraftanlegg og gruver. Dette vil aldri forsvinne av seg sjøl som fortidas gammer og vandringsstier. Likevel kan mye gjøres for å redusere virkningene av inngrepa, både når de blir gjort og når anlegga ikke lenger tjener den hensikten de var bygd for. Vi har naturen til låns, og vi skal levere tilbake.

Reveget2

Ødelagt natur må restaureres!

Ødelagt natur kan og bør restaureres! Dette var budskapet da Naturvernforbundet i Ávjovárri 25.01.2020 holdt miljøkafe i Guovdageaidnu, med foredrag av restaureringsøkolog Dagmar Hagen fra NINA.