I Repparfjord i Kvalsund er det planlagt koppergruver like ved dette gruveanlegget fra 1970-tallet. Foto: Svein Lund

Høringsuttalelse fra Naturvernforbundet

Ny uttalelse om Nussirs gruvedrift i Kvalsund

Nussir ASA vil starte opp gruvedrift i Kvalsund kommune i Finnmark, og har sendt ut reguleringsplan med konsekvensutredning på høring. Naturvernforbundet i Finnmark mener planen tar for lett på de følgene den planlagte gruvedrifta får for naturen rundt. Her kan du lese hele uttalelsen fra Naturvernforbundet.

Naturvernforbundet i Finnmark uttaler blant annet at konsekvensene ved den foreslåtte reguleringsplan ikke er tilstrekkelig utredet, at mindre miljøfarlige alternativer er ikke grundig nok undersøkt og at forsvarlig grunnlag for å vedta reguleringsplanen ikke er framlagt.

Les hele høringsuttalelsen fra Naturvernforbundet i Finnmark her.

Artikkelen ble sist oppdatert: 30.09.2011

Planlagt industriområde Markoppneset

Lov og ulov på Markoppneset

Byggetillatelse på Markoppneset ble opphevet av statsforvalteren, som krevde ny behandling etter at kommunen hadde gjort en reguleringsendring. Var det kun "en mindre reguleringsendring" slik Hammerfest-ordføreren hevder, og dermed unødvendig med ny behandling av saken?

Bidjodagbrotvatn

Bisset Arctic Minerals! Stopp Arctic Minerals!

Fas muitala Arctic Minerals "erenoamáš gávdnosiid" birra Biedjovákkis, ja áigu álggahit ruvkke fas. Igjen melder Arctic Minerals om "eksepsjonelle funn" i Biedjovággi, og vil starte ny prosess fram mot gjenåpning av gruva. Innlegg fra Naturvernforbundets lokallag Ávjovárri (norsk tekst nederst)