Ødelagt natur må restaureres!

Ødelagt natur kan og bør restaureres! Dette var budskapet da Naturvernforbundet i Ávjovárri 25.01.2020 holdt miljøkafe i Guovdageaidnu, med foredrag av restaureringsøkolog Dagmar Hagen fra NINA.

Her kan du lese presentasjonene fra møtet:

Dagmar Hagen: Restaurering av natur etter gruvedrift – er det mulig?

Svein Lund: Biedjovággi i framtida – rasert for alltid, eller?

Artikkelen ble sist oppdatert: 30.01.2020

Repparfjord

Vannforvaltningsplanen må stanse sjødumping

I høringsuttalelse fra vannforvaltningsplanene krever Naturvernforbundet at all dumping av gruveavgang i sjøen må opphøre. Dersom dette ikke skjer vil det være brudd på EUs vanndirektiv og Naturvernforbundet vil melde Norge inn for overvåkingsorganet ESA. For Finnmark vil det si stopp i utslipp fra Sydvaranger og Sibelco på Stjernøya og forbud mot nytt deponi i Repparfjorden.

Lilaflot18

Deprimerende resultat av 4 års etterforskning?

Avgjørelsen om å trekke tilbake boten til Sydvaranger gruve (SVG) for deres ulovlige utslipp i 2010 er uforståelig. Det er skammelig at bedriften nekter å betale en bot som var en brøkdel av bonusen til de ansvarlige direktørene, når forbrytelsen er så klar. Det holder ikke som unnskyldning at KLIF senere fjernet sikringsbestemmelser og gjorde det som var forbudt i 2010 lovlig å gjøre i dag. Det var forbudt da det ble gjort, og slik risikoadferd som SVG har vist kan ikke godtas. Det må reageres.