Finnmarkinger

Finnmarkinger som deltok i gruvedemonstrasjonen ved Stortinget. (Foto: Svein Lund).

Reint hav – rein laks – rein rein!

Mellom 400 og 500 var samla på plassen foran Stortinget lørdag 29.03. for å protestere mot gruveprosjekter basert på avgangsdumping i Repparfjorden og Førdefjorden.

– Nei til gruvedumping i norske fjorder!

– Ja til rene norske fjorder – nei til sjødeponi!

– La Repparfjorden leve!

– La Førdefjorden leve!

– Vi vil ha reint hav, rein laks og rein rein!

– Mat og natur – samme sak

– Fjorden er ingen søppelfylling

Dette var blant parolene på demonstrasjonen som blei organisert av Naturvernforbundet og Natur og Ungdom med tilslutning av flere andre organisasjoner og partier.

Før demonstrasjonen tok til hadde lederne i Naturvernforbundet og NU sammen med representanter fra aksjonene for Repparfjorden og Førdefjorden møte med stortingsrepresentanter for flere partier, og de resterende partiene har de avtalt møte med på mandag 01.04.

På demonstrasjonen var det følgende appeller, under linkene er det videoopptak (Alle filmer ved Ane Helga Lykka):

John Nystad, Finnmarksaksjonen mot forgiftning fra gruver (Tekst til talen)

Trine Skei Grande, Venstre

Torfinn Evensen, Norske lakseelver

Arnstein Vestre, Natur og Ungdom

Kirsti Guvsám, Norske Samers Riksforbund

Lars Haltbrekken, Naturvernforbundet

Audun Lysbakken, SV

Hilde Charlotte Solheim, Virke

Anne-Line Thingnes Førsund, Naturvernforbundet i Sogn og Fjordane

NRK har lagt ut to reportasjer fra demonstrasjonen:

NRK Sápmi

NRK Nordnytt

Her følger noen bilder fra arrangementet:

Image

Tre medlemmer av Natur og Ungdom i Alta hadde reist til Oslo for å delta i demonstrasjonen. Fra venstre Karianne Opgård Andersen, Maja Giselsson Mannsverk og Ane Margrethe Ugelvik.

Image

Deltakere fra Hammerfest: Fra venstre Annie Henriksen og Mona Nilsen, begge fra styret i Naturvernforbundet i Vest-Finnmark.

Image

Stortinget skal få høre hva vi mener! (Foto: Svein Lund)

Image

Vi hadde ikke stor nok vidvinkel til å få med alle demonstrantene, men her er de fleste. (Foto: Svein Lund)

Image

Blant appellantene var Venstres leder, stortingsrepresentant Trine Skei Grande. (Foto: Svein Lund)

Image

– og lederen i Sosialistisk Venstreparti, stortingsrepresentant Audun Lysbakken. (Foto: Svein Lund)

Image

Fra Norske Samers Riksforbund snakka sametingsrepresentant Kirsti Guvsám. (Foto: Svein Lund)

Image

Fra Finnmarksaksjonen mot forgiftning fra gruver holdt John Nystad fra Karasjok appell. (Foto: Svein Lund)

Image

En stor del av deltakerne var ungdom, blant dem var mange fra Natur og Ungdom og flere fra Grønn Ungdom. (Foto: Svein Lund)

Image

Fra Førdefjorden kom en full minibuss med folk som hadde med seg plakater i mengder. Her er noen av dem. (Foto: Svein Lund)

Image

Gjengen fra Førdefjorden hadde også tatt med seg en del av havets delikatesser, for å la deltakere og publikum smake på noe av det man ennå kan få fra et reint hav – før det blir forgifta. (Foto: Svein Lund)

Image

"Fjordfiskerens festbord" var så populært at det snart ikke var annet enn noen grønne tuster og fiskeskinn igjen. (Foto: Svein Lund)

Artikkelen ble sist oppdatert: 13.05.2014

Mingolli

Aps gruver i teori og praksis

Arbeiderpartiet ønsker ei stortingsmelding om mineralnæringen. Det er utvilsomt stort behov for en brei debatt om mineralutvinninga i Norge, både innenfor og utenfor Stortinget, men Naturvernforbundet er svært skeptisk til det forslaget som 10 Ap-representanter leverte 09.02.2017.

Repparfjord

Vil "Havets statsminister" stoppe gruvedumping?

Nylig har regjeringa gitt klarsignal for Nussir til dumping av gruveavfall i Repparfjorden. Men dette kan ennå gjøres om. Mye tyder på at det kan bli regjeringsskifte til høsten. Naturvernforbundet utfordrer her statsministerkandidat Jonas Støre, som har sagt at han vil bli "Havets statsminister". Men er det et reint eller et forurensa hav han vil bli statsminister for?

Langfjord1

Gyldne og falske gruveløfter

Vi står nå i starten på det store gruveeventyret. En rikdom større enn oljefondet skal på kort tid hentes ut av norske fjell og gi massevis av arbeidsplasser i hele Distrikts-Norge. Ikke nok med at dette skal skje på en miljøvennlig måte, det skal også gi et stort bidrag til «det grønne skiftet», slik at hele gruvesatsinga er å regne som et gigantisk miljøprosjekt. Dette er budskapet i kampanja som nå er satt igang i samarbeid mellom bl.a. Norsk Bergindustri, NHO, LO, NGU, Klimadepartementet og Næringsdepartementet. Skal vi tro på dette?