Repparfjorden

Demonstrasjon ved Repparfjorden i anledning møte med innsigelsespartene i Kvalsund, mars 2013. (Foto: Basia Głowacka).

Stopp Nussir. Fakkelmarkering for Repparfjorden

Alta sentrum - torget, Fredag 11. desember kl 1700

Finnmarksfjordene er ingen avfallsplass for gruveindustrien!
Naturvernforbundet og Natur og Ungdom arrangerer fakkelmarkering for å stoppe Nussir ASA. Vi vil ha et levende Barentshav uten miljøgifter og Repparfjorden uten gruveslam.

Appeller :
Ella M. Hætta Isaksen, NU
Geir Jørgensen, Naturvernforbundet
Tore Bongo, aktiv i Alta-saken
Beaska Niillas, NSR

Les mer på Facebook

Artikkelen ble sist oppdatert: 10.12.2015

Img_1876
Skal det ryddes og revegeteres etter gruver i Finnmark?

Naturen til låns – eller bruk og kast?

Skal vi låne av naturen eller skal vi bruke den opp? Finnmarksvidda er av mange omtalt som "Europas siste villmark". Ikke fordi naturen ikke er brukt, men fordi den er brukt uten å forbruke den. Slik er det ikke lenger i vår tid. Naturinngrepa er atskillig større, det blir bygd veier, kraftanlegg og gruver. Dette vil aldri forsvinne av seg sjøl som fortidas gammer og vandringsstier. Likevel kan mye gjøres for å redusere virkningene av inngrepa, både når de blir gjort og når anlegga ikke lenger tjener den hensikten de var bygd for. Vi har naturen til låns, og vi skal levere tilbake.

Reveget2

Ødelagt natur må restaureres!

Ødelagt natur kan og bør restaureres! Dette var budskapet da Naturvernforbundet i Ávjovárri 25.01.2020 holdt miljøkafe i Guovdageaidnu, med foredrag av restaureringsøkolog Dagmar Hagen fra NINA.