Repparfjorden

Demonstrasjon ved Repparfjorden i anledning møte med innsigelsespartene i Kvalsund, mars 2013. (Foto: Basia Głowacka).

Stopp Nussir. Fakkelmarkering for Repparfjorden

Alta sentrum - torget, Fredag 11. desember kl 1700

Finnmarksfjordene er ingen avfallsplass for gruveindustrien!
Naturvernforbundet og Natur og Ungdom arrangerer fakkelmarkering for å stoppe Nussir ASA. Vi vil ha et levende Barentshav uten miljøgifter og Repparfjorden uten gruveslam.

Appeller :
Ella M. Hætta Isaksen, NU
Geir Jørgensen, Naturvernforbundet
Tore Bongo, aktiv i Alta-saken
Beaska Niillas, NSR

Les mer på Facebook

Artikkelen ble sist oppdatert: 10.12.2015

Internasjonal kampanje mot gruvedumping

Planene om dumping av gruveavfall i Repparfjorden og Førdefjorden bekymrer ikke bare lokalbefolkninga, men har forlengst blitt ei nasjonal sak. Nå blir den også internasjonal, med at den amerikanske miljøorganisasjonen Earthworks 07.03.2018 lanserte sin kampanje mot gruvedumping.

Fiettarrein

Forsvar Nussir mot Nussir!

Naturvernforbundet i Finnmark har laga en mangespråklig orientering om planen om kobbergruve med sjødeponi i Kvalsund, og hvorfor vi går mot denne.

Demo28

Naturvernforbundet svarer Norsk Bergindustri

Generalsekretær i Norsk Bergindustri har i flere lokale og landsomfattende media den siste tida kommet med klager over at Nussir ASA ennå ikke har fått ferdigbehandla sin søknad om driftskonsesjon for kobbergruve i Kvalsund. To av Naturvernforbundets lokallag har skrevet svar med forskjellige vinklinger.