Repparfjorden

Demonstrasjon ved Repparfjorden i anledning møte med innsigelsespartene i Kvalsund, mars 2013. (Foto: Basia Głowacka).

Stopp Nussir. Fakkelmarkering for Repparfjorden

Alta sentrum - torget, Fredag 11. desember kl 1700

Finnmarksfjordene er ingen avfallsplass for gruveindustrien!
Naturvernforbundet og Natur og Ungdom arrangerer fakkelmarkering for å stoppe Nussir ASA. Vi vil ha et levende Barentshav uten miljøgifter og Repparfjorden uten gruveslam.

Appeller :
Ella M. Hætta Isaksen, NU
Geir Jørgensen, Naturvernforbundet
Tore Bongo, aktiv i Alta-saken
Beaska Niillas, NSR

Les mer på Facebook

Artikkelen ble sist oppdatert: 10.12.2015

Repparfjord

Vil "Havets statsminister" stoppe gruvedumping?

Nylig har regjeringa gitt klarsignal for Nussir til dumping av gruveavfall i Repparfjorden. Men dette kan ennå gjøres om. Mye tyder på at det kan bli regjeringsskifte til høsten. Naturvernforbundet utfordrer her statsministerkandidat Jonas Støre, som har sagt at han vil bli "Havets statsminister". Men er det et reint eller et forurensa hav han vil bli statsminister for?

Langfjord1

Gyldne og falske gruveløfter

Vi står nå i starten på det store gruveeventyret. En rikdom større enn oljefondet skal på kort tid hentes ut av norske fjell og gi massevis av arbeidsplasser i hele Distrikts-Norge. Ikke nok med at dette skal skje på en miljøvennlig måte, det skal også gi et stort bidrag til «det grønne skiftet», slik at hele gruvesatsinga er å regne som et gigantisk miljøprosjekt. Dette er budskapet i kampanja som nå er satt igang i samarbeid mellom bl.a. Norsk Bergindustri, NHO, LO, NGU, Klimadepartementet og Næringsdepartementet. Skal vi tro på dette?