Fakler i protest mot utslippstillatelsen til Nussir. foto: AK Daniloff

Fakler i protest mot utslippstillatelsen til Nussir. foto: AK Daniloff.

Fakkelmarkering mot Nussir i Alta

Vellykket fakkelmarkering mot utslippstillatelse til Nussir

Naturvernforbundet og Natur og Ungdom avholdt en spontan markering på torget i Alta på fredag 11. desember. Det var tre appeller fra henholdsvis Ella Marie Hætta Isaksen leder i Finnmark Natur og Ungdom, regionsekretær i Naturvernforbundet Geir Jørgensen og Tore Bongo.

45 mennesker møtte fram denne kalde vinterettermiddagen midt i julestria. Natur og Ungdom (NU) hadde mønstret mange av sine medlemmer, og kampviljen var stor. De hadde underskriftsliste der man kunne tegne seg for å delta i sivil ulydighet.

Leder i Naturvernforbundet i Finnmark Leif Wasskog åpnet markeringen. Ella M. Hætta Isaksen fra NU var først ute av appellantene og holdt et sterkt innlegg. "Repparfjorden gir vi aldri opp!"

Geir Jørgensen var nestemann ut. Han trakk paralleller til Syd Varanger Gruve, og det som har skjedd der. "Hvor lenge blir Nussir?" Sydvanger etterlot seg 3 milliarder i gjeld. Det er lagt av 4,6 millioner i et fond for å overvåke tilstanden til deponiet. "Er det god nok sikring?"

Tore Bongo pekte på viktigheten av kampen mot Nussir. Han trakk fram det historiske perspektivet, og han fortalte om sine opplevelser fra Alta-kampen. Lenkene fra den gang hadde han levert til Alta museum, men han var klar til å bli med en gang til i kampen om Repparfjorden. Nye lenker kan man alltids handle inn på nytt.

Artikkelen ble sist oppdatert: 12.12.2015

Altanu0593

Giftig gruveslam i Repparfjorden

I debatten om Nussir-gruva og sjødumping har det mye dreidd seg om hvor skadelig avfallet er. Mads Løkeland i Naturvernforbundets gruveutvalg har laga ei sammenfatning av hvordan de forskjellige partiklene og stoffene vil virke på livet i havet.

Diehtosanner3

Nussir ASA har fått konsesjon – Kampen fortsetter!

14.02.2019 kom meldinga vi har frykta og venta: Næringsdepartementet har gitt driftskonsesjon til Nussir ASAs kobbergruve ved Repparfjorden. Naturvernforbundet har lenge gått mot denne planen og vil nå i samarbeid med mange andre arrangere protester rundt i landet.

BIDJOVAGGI11

Klage på utvinningstillatelse til Arctic Mining

I Guovdageaidnu har kommunestyret for lengst sagt nei til ny gruvedrift i Biedjovággi. Likevel gir Direktoratet for Mineralforvaltning det svenske selskapet Arctic Mining utvinningstillatelse til nye områder, uten å spørre hva vi mener lokalt. Naturvernforbundet i Ávjovárri har sendt klage 08.01.2019.