Fakler i protest mot utslippstillatelsen til Nussir. foto: AK Daniloff

Fakler i protest mot utslippstillatelsen til Nussir. foto: AK Daniloff.

Fakkelmarkering mot Nussir i Alta

Vellykket fakkelmarkering mot utslippstillatelse til Nussir

Naturvernforbundet og Natur og Ungdom avholdt en spontan markering på torget i Alta på fredag 11. desember. Det var tre appeller fra henholdsvis Ella Marie Hætta Isaksen leder i Finnmark Natur og Ungdom, regionsekretær i Naturvernforbundet Geir Jørgensen og Tore Bongo.

45 mennesker møtte fram denne kalde vinterettermiddagen midt i julestria. Natur og Ungdom (NU) hadde mønstret mange av sine medlemmer, og kampviljen var stor. De hadde underskriftsliste der man kunne tegne seg for å delta i sivil ulydighet.

Leder i Naturvernforbundet i Finnmark Leif Wasskog åpnet markeringen. Ella M. Hætta Isaksen fra NU var først ute av appellantene og holdt et sterkt innlegg. "Repparfjorden gir vi aldri opp!"

Geir Jørgensen var nestemann ut. Han trakk paralleller til Syd Varanger Gruve, og det som har skjedd der. "Hvor lenge blir Nussir?" Sydvanger etterlot seg 3 milliarder i gjeld. Det er lagt av 4,6 millioner i et fond for å overvåke tilstanden til deponiet. "Er det god nok sikring?"

Tore Bongo pekte på viktigheten av kampen mot Nussir. Han trakk fram det historiske perspektivet, og han fortalte om sine opplevelser fra Alta-kampen. Lenkene fra den gang hadde han levert til Alta museum, men han var klar til å bli med en gang til i kampen om Repparfjorden. Nye lenker kan man alltids handle inn på nytt.

Artikkelen ble sist oppdatert: 12.12.2015

Internasjonal kampanje mot gruvedumping

Planene om dumping av gruveavfall i Repparfjorden og Førdefjorden bekymrer ikke bare lokalbefolkninga, men har forlengst blitt ei nasjonal sak. Nå blir den også internasjonal, med at den amerikanske miljøorganisasjonen Earthworks 07.03.2018 lanserte sin kampanje mot gruvedumping.

Fiettarrein

Forsvar Nussir mot Nussir!

Naturvernforbundet i Finnmark har laga en mangespråklig orientering om planen om kobbergruve med sjødeponi i Kvalsund, og hvorfor vi går mot denne.