Fakler i protest mot utslippstillatelsen til Nussir. foto: AK Daniloff

Fakler i protest mot utslippstillatelsen til Nussir. foto: AK Daniloff.

Fakkelmarkering mot Nussir i Alta

Vellykket fakkelmarkering mot utslippstillatelse til Nussir

Naturvernforbundet og Natur og Ungdom avholdt en spontan markering på torget i Alta på fredag 11. desember. Det var tre appeller fra henholdsvis Ella Marie Hætta Isaksen leder i Finnmark Natur og Ungdom, regionsekretær i Naturvernforbundet Geir Jørgensen og Tore Bongo.

45 mennesker møtte fram denne kalde vinterettermiddagen midt i julestria. Natur og Ungdom (NU) hadde mønstret mange av sine medlemmer, og kampviljen var stor. De hadde underskriftsliste der man kunne tegne seg for å delta i sivil ulydighet.

Leder i Naturvernforbundet i Finnmark Leif Wasskog åpnet markeringen. Ella M. Hætta Isaksen fra NU var først ute av appellantene og holdt et sterkt innlegg. "Repparfjorden gir vi aldri opp!"

Geir Jørgensen var nestemann ut. Han trakk paralleller til Syd Varanger Gruve, og det som har skjedd der. "Hvor lenge blir Nussir?" Sydvanger etterlot seg 3 milliarder i gjeld. Det er lagt av 4,6 millioner i et fond for å overvåke tilstanden til deponiet. "Er det god nok sikring?"

Tore Bongo pekte på viktigheten av kampen mot Nussir. Han trakk fram det historiske perspektivet, og han fortalte om sine opplevelser fra Alta-kampen. Lenkene fra den gang hadde han levert til Alta museum, men han var klar til å bli med en gang til i kampen om Repparfjorden. Nye lenker kan man alltids handle inn på nytt.

Artikkelen ble sist oppdatert: 12.12.2015

Mingolli

Aps gruver i teori og praksis

Arbeiderpartiet ønsker ei stortingsmelding om mineralnæringen. Det er utvilsomt stort behov for en brei debatt om mineralutvinninga i Norge, både innenfor og utenfor Stortinget, men Naturvernforbundet er svært skeptisk til det forslaget som 10 Ap-representanter leverte 09.02.2017.

Repparfjord

Vil "Havets statsminister" stoppe gruvedumping?

Nylig har regjeringa gitt klarsignal for Nussir til dumping av gruveavfall i Repparfjorden. Men dette kan ennå gjøres om. Mye tyder på at det kan bli regjeringsskifte til høsten. Naturvernforbundet utfordrer her statsministerkandidat Jonas Støre, som har sagt at han vil bli "Havets statsminister". Men er det et reint eller et forurensa hav han vil bli statsminister for?

Langfjord1

Gyldne og falske gruveløfter

Vi står nå i starten på det store gruveeventyret. En rikdom større enn oljefondet skal på kort tid hentes ut av norske fjell og gi massevis av arbeidsplasser i hele Distrikts-Norge. Ikke nok med at dette skal skje på en miljøvennlig måte, det skal også gi et stort bidrag til «det grønne skiftet», slik at hele gruvesatsinga er å regne som et gigantisk miljøprosjekt. Dette er budskapet i kampanja som nå er satt igang i samarbeid mellom bl.a. Norsk Bergindustri, NHO, LO, NGU, Klimadepartementet og Næringsdepartementet. Skal vi tro på dette?