Reinskilt Repparfjord

Vegvesenet informerer om at gruveområdet i Repparfjord er reinbeite, men tar myndighetene dette på alvor? (Foto: Basia Głowacka).

Vil FeFo bryte Finnmarksloven?

Pressemelding fra Naturvernforbundet i Finnmark som kommentar til FeFo-direktørens innstilling om at FeFo skal støtte konsesjon til Nussir.

Naturvernforbundet mener Fefo-direktørens positive innstilling til driftskonsesjon for Nussir er i strid med Finnmarksloven. Fylkesleder i Finnmark, Leif Wasskog, viser til  Finnmarkslovens  §1:

"Lovens formål er å legge til rette for at grunn og naturressurser i Finnmark fylke forvaltes på en balansert og økologisk bærekraftig måte til beste for innbyggerne i fylket og særlig som grunnlag for samisk kultur, reindrift, utmarksbruk, næringsutøvelse og samfunnsliv."

-         Nussir er ikke økologisk bærekraftig, ikke til beste for innbyggerne, og en trussel for samisk kultur og næring, sier Wasskog. De negative konsekvensene for reindrift og fjordfiske er vel dokumenterte. . Så her er det all grunn til å stille spørsmål om  helhetsvurderingen fra  FeFo-administrasjonen er i  tråd med Finnmarksloven, sier Wasskog.

Avslå konsesjonssøknaden

Naturvernforbundet,  Natur og Ungdom og Vest-Finnmark Jeger og Fiskeforening har nå levert felles uttalelse  om driftskonsesjon for Nussir, og  organisasjonene fraråder oppstart.   Det samme gjør også Fiskeridirektoratet som  i sin høringsuttalelse stiller seg negative til at Nussir innvilges driftskonsesjon.  Nå krever  Naturvernforbundet at  Fefo-Styret avslår søknaden fra Nussir.

-         Gruva vil etter foreliggende planer være ødeleggende både for livet i Repparfjorden og dermed fjordfisket og grunnlaget for sjøsamisk kultur, og for reinbeitedistriktene 20 og 22 og grunnlaget for reindriftssamisk kultur.

Finnmarkslovens §29 sier at Finnmarkskommisjonen skal utrede bruks- og eiendomsretter i Finnmark. Dette er ennå ikke gjort for Kvalsund kommune. Det er derfor ikke juridisk avklart om FeFo har de rettighetene som man nå ønsker å gi bort til et privat gruveselskap.

Naturvernforbundet vil fortsette arbeidet med å stoppe gruveplanen, og vil, dersom det blir nødvendig, støtte ei rettssak mot de lovbrudda som det nå legges opp til.

Artikkelen ble sist oppdatert: 05.12.2017

Kvalsunddemo19
22.08.2020

Har vi råd å drepe Repparfjorden?

I Finnmark Dagblad 21.08.2020 har Svein G. Jørstad ei helside med forsvar for Nussir-prosjektet, med tittelen "Har vi råd til å la være?". Jo, vi har råd!

Img_1876
Skal det ryddes og revegeteres etter gruver i Finnmark?

Naturen til låns – eller bruk og kast?

Skal vi låne av naturen eller skal vi bruke den opp? Finnmarksvidda er av mange omtalt som "Europas siste villmark". Ikke fordi naturen ikke er brukt, men fordi den er brukt uten å forbruke den. Slik er det ikke lenger i vår tid. Naturinngrepa er atskillig større, det blir bygd veier, kraftanlegg og gruver. Dette vil aldri forsvinne av seg sjøl som fortidas gammer og vandringsstier. Likevel kan mye gjøres for å redusere virkningene av inngrepa, både når de blir gjort og når anlegga ikke lenger tjener den hensikten de var bygd for. Vi har naturen til låns, og vi skal levere tilbake.

Reveget2

Ødelagt natur må restaureres!

Ødelagt natur kan og bør restaureres! Dette var budskapet da Naturvernforbundet i Ávjovárri 25.01.2020 holdt miljøkafe i Guovdageaidnu, med foredrag av restaureringsøkolog Dagmar Hagen fra NINA.