Reinskilt Repparfjord

Vegvesenet informerer om at gruveområdet i Repparfjord er reinbeite, men tar myndighetene dette på alvor? (Foto: Basia Głowacka).

Vil FeFo bryte Finnmarksloven?

Pressemelding fra Naturvernforbundet i Finnmark som kommentar til FeFo-direktørens innstilling om at FeFo skal støtte konsesjon til Nussir.

Naturvernforbundet mener Fefo-direktørens positive innstilling til driftskonsesjon for Nussir er i strid med Finnmarksloven. Fylkesleder i Finnmark, Leif Wasskog, viser til  Finnmarkslovens  §1:

"Lovens formål er å legge til rette for at grunn og naturressurser i Finnmark fylke forvaltes på en balansert og økologisk bærekraftig måte til beste for innbyggerne i fylket og særlig som grunnlag for samisk kultur, reindrift, utmarksbruk, næringsutøvelse og samfunnsliv."

-         Nussir er ikke økologisk bærekraftig, ikke til beste for innbyggerne, og en trussel for samisk kultur og næring, sier Wasskog. De negative konsekvensene for reindrift og fjordfiske er vel dokumenterte. . Så her er det all grunn til å stille spørsmål om  helhetsvurderingen fra  FeFo-administrasjonen er i  tråd med Finnmarksloven, sier Wasskog.

Avslå konsesjonssøknaden

Naturvernforbundet,  Natur og Ungdom og Vest-Finnmark Jeger og Fiskeforening har nå levert felles uttalelse  om driftskonsesjon for Nussir, og  organisasjonene fraråder oppstart.   Det samme gjør også Fiskeridirektoratet som  i sin høringsuttalelse stiller seg negative til at Nussir innvilges driftskonsesjon.  Nå krever  Naturvernforbundet at  Fefo-Styret avslår søknaden fra Nussir.

-         Gruva vil etter foreliggende planer være ødeleggende både for livet i Repparfjorden og dermed fjordfisket og grunnlaget for sjøsamisk kultur, og for reinbeitedistriktene 20 og 22 og grunnlaget for reindriftssamisk kultur.

Finnmarkslovens §29 sier at Finnmarkskommisjonen skal utrede bruks- og eiendomsretter i Finnmark. Dette er ennå ikke gjort for Kvalsund kommune. Det er derfor ikke juridisk avklart om FeFo har de rettighetene som man nå ønsker å gi bort til et privat gruveselskap.

Naturvernforbundet vil fortsette arbeidet med å stoppe gruveplanen, og vil, dersom det blir nødvendig, støtte ei rettssak mot de lovbrudda som det nå legges opp til.

13-bidjo82

Gruver fra Biedjovággi til Kongo

Lørdag 30.11.2019 arrangerer Naturvernforbundet i Ávjovárri igjen miljøkafe på Kafe Boddu kl. 11-15. Tema er denne gangen gruvedrift – fra Biedjovággi til Guovdageaidnu

Kvalsundfisk

Nussir: Miljødirektoratet avviser alle klager!

I mars sendte Naturvernforbundet, Sametinget og flere klage på Næringsdepartementets driftskonsesjon til Nussir. Regjeringa har bedt Miljødirektoratet om en faglig uttalelse, og den har nå kommet. Ikke uventa avviser direktoratet alle klager.

DSCN0431

Nussir-gruve er det motsatte av grønt skifte!

Naturvernforbundet og andre motstandere av Nussir-gruva markerte seg mot Nussirs propagandamøte i Kvalsund 08.04. Her kan du også lese vårt svar til Nussirs propagandabrosjyre, som kom ut få dager før møtet.