Reinskilt Repparfjord

Vegvesenet informerer om at gruveområdet i Repparfjord er reinbeite, men tar myndighetene dette på alvor? (Foto: Basia Głowacka).

Vil FeFo bryte Finnmarksloven?

Pressemelding fra Naturvernforbundet i Finnmark som kommentar til FeFo-direktørens innstilling om at FeFo skal støtte konsesjon til Nussir.

Naturvernforbundet mener Fefo-direktørens positive innstilling til driftskonsesjon for Nussir er i strid med Finnmarksloven. Fylkesleder i Finnmark, Leif Wasskog, viser til  Finnmarkslovens  §1:

"Lovens formål er å legge til rette for at grunn og naturressurser i Finnmark fylke forvaltes på en balansert og økologisk bærekraftig måte til beste for innbyggerne i fylket og særlig som grunnlag for samisk kultur, reindrift, utmarksbruk, næringsutøvelse og samfunnsliv."

-         Nussir er ikke økologisk bærekraftig, ikke til beste for innbyggerne, og en trussel for samisk kultur og næring, sier Wasskog. De negative konsekvensene for reindrift og fjordfiske er vel dokumenterte. . Så her er det all grunn til å stille spørsmål om  helhetsvurderingen fra  FeFo-administrasjonen er i  tråd med Finnmarksloven, sier Wasskog.

Avslå konsesjonssøknaden

Naturvernforbundet,  Natur og Ungdom og Vest-Finnmark Jeger og Fiskeforening har nå levert felles uttalelse  om driftskonsesjon for Nussir, og  organisasjonene fraråder oppstart.   Det samme gjør også Fiskeridirektoratet som  i sin høringsuttalelse stiller seg negative til at Nussir innvilges driftskonsesjon.  Nå krever  Naturvernforbundet at  Fefo-Styret avslår søknaden fra Nussir.

-         Gruva vil etter foreliggende planer være ødeleggende både for livet i Repparfjorden og dermed fjordfisket og grunnlaget for sjøsamisk kultur, og for reinbeitedistriktene 20 og 22 og grunnlaget for reindriftssamisk kultur.

Finnmarkslovens §29 sier at Finnmarkskommisjonen skal utrede bruks- og eiendomsretter i Finnmark. Dette er ennå ikke gjort for Kvalsund kommune. Det er derfor ikke juridisk avklart om FeFo har de rettighetene som man nå ønsker å gi bort til et privat gruveselskap.

Naturvernforbundet vil fortsette arbeidet med å stoppe gruveplanen, og vil, dersom det blir nødvendig, støtte ei rettssak mot de lovbrudda som det nå legges opp til.

Artikkelen ble sist oppdatert: 05.12.2017

Nusamisk0667

Naturvernforbundet: Nei til driftskonsesjon for Nussir

Naturvernforbundet på landsplan har sammen med fylkeslaget i Finnmark, lokallaga i Vest-Finnmark og Ávjovárri, og med støtte av Natur og Ungdom og Vest-Finnmark Jeger og Fiskerforening gitt en grundig høringsuttalelse om hvorfor ikke Nussir ASA bør få drifftskonsesjon til kobbergruve i Kvalsund.

Elkemtana1

Seminar om gruvedrift – innlegg og filmopptak

I samband med vårt fylkesårsmøtet arrangerte Naturvernforbundet i Finnmark åpent seminar om gruvedrift lørdag 25.03.2017 i Billefjord i Porsanger. Nå kan vi endelig presentere opptak av de fleste innlegga og en del av debatt på seminaret. Sjøl om det har gått litt tid, er dette høyst aktuelt stoff, ikke minst i forbindelse med konsesjonssøknaden fra Nussir ASA:

Sg30

Urfolk og miljøkamp: Fra Repparfjorden til Standing Rock

Naturvernforbundet deltar på ALTA 2017 Utveksling / Exchange 11-14 juni Utveksling av erfaringer innenfor sosialfaglige område. Temaene er urfolksorienterte, lokale og internasjonale. Hvordan endringer i klima, samfunn, økonomi etc. påvirker vårt levesett lokalt og ellers i verden.