25 års jubileum for Tsjernobyl

Pressemelding fra Naturvernforbundet i Finnmark

På formiddagen den 26. april 1986, helt nord i Ukraina, eksploderte reaktor nummer fire ved atomkraftverket i Tsjernobyl. Skyer av radioaktivt nedfall ble pumpet ut over området og spredte seg over store deler av Europa og Norge. Ved Tsjernoby-lulykken ble det sluppet ut mellom 100 og 400 ganger mer stråling enn bombene sluppet over Hiroshima og Nagasaki. Spor av strålingen ble funnet i alle land på den nordlige halvkule, og blant annet har Norge fortsatt områder under nøye oppsyn på grunn av forurensning fra Tsjernobyl.
Nyere rapporter viser at konsekvensene av Tsjernobyl-ulykken er over en kvart million krefttilfeller og nesten 100 000 med dødelig utfall de siste 25 årene. Likevel virker det som om mange har glemt, og vi blir stadig fortalt at atomkraft er ikke farlig. Det er planer om å lage et stort atomkraftverk i Finland, bare 32 mil fra Karasjok og Kautokeino.
Ulykken i Fukushima har vekket oss opp av dvalen og minnet på hvilke farlige krefter som brukes. Selv i høyteknologinasjonen Japan er den påståtte sikkerheten ikke god nok. Selv om sannsynligheten for ulykker er liten, så er konsekvensene er store.
Nå er det på tide at vi tenker over det vi ser og setter frem krav om bedre sikkerhet.
Norges Naturvernforbund  og en rekke andre organisasjoner benytter 25 års jubileet for ulykken i Tsjernobyl til å rette fem krav til regjeringen:
- Norske myndigheter må tydelig kreve at atomkraftverkene på Kola og ved St. Petersburg snarest mulig legges ned.
- Norske myndigheter må kreve at Oljefondet trekker ut alle sine investeringer i atomindustri.
- Norge må jobbe for en internasjonal avtale mot atomkraft, og være tydelig på at det ikke er en løsning for å redusere utslippene av farlige klimagasser.
- Norge må gå imot hviterussiske myndigheters planer om å bygge et nytt atomkraftverk i landet.
- Norge må kreve fortgang i byggingen av en ny sarkofag rundt Tsjernobyl atomkraftverk.
Naturvernforbundet i Finnmark krever også at norske myndigheter protesterer på planene om et nytt atomkraftverk i Nord-Finland.

Naturvernforbundet i Finnmark

Gunnar Reinholdtsen
leder

Norsk vindkrafteksport til Russland?

05.10.2005:

Innlegg av Dag T. Elgvin, fylkesleder i Naturvernforbundet i Finnmark, ogYngvild Lorentzen, koordinator for Russlands-arbeidet i Norges Naturvernforbund Varanger Kraft og Naturvernforbundet er enig om en ting: Vindkraft er bedre enn atomkraft. Likevel virker det som Varanger kraft vil importere atomkraft. Er det for å gi russerne vestlig valuta så de kan få råd til å bygge vindmøller?

Naturvernglede for vern av vassdrag i Finnmark

15.06.2005:

Stortinget vil nå verne over 50 nye vassdrag. ? Det er spesielt gledelig at Skillefjordelva og Sør-Tverrfjordvassdraget kommer med i verneplanen, sier Dag T. Elgvin i Naturvernforbundet i Finmark. Norges Naturvernforbund har i en årrekke kjempet for å verne verdifulle elver og fosser.

Glem ikke trusselen fra det foreldede atomkraftverket på Kola!

14.06.2005:

Vi har et av verdens eldste kjernekraftverk i drift på Kola i et tett befolket område og få mil fra norskegrensa. To av de fire reaktorene er passert mer enn 30 år, som var den opprinnelige levealderen de var konstruert for. I stedet for å stenge ned de overtidige reaktorene har EEA, det internasjonale atomenergibyrådet i Sveits, gitt dispensasjon for 25 års videre drift. Dette må norske myndigheter følge nøye opp i forhold til ivaretakelse av sikkerhet, kontrollrutiner og ikke minst uløste atomavfallsproblemer!Det sa Dag T. Elgvin i Naturvernforbund et i Finnmark da naturvernere fra hele landet møtte miljøvernminister Knut Arild Hareide på Norges Naturvernforbunds landsmøte som ble avviklet denne helga i Porsgrunn.

Varanger Kraft hører ikke - men fortsetter i sitt eget spor

25.05.2004:

Selskapet ble pålagt å utrede alternativ til trasé for kraftlinje. Det er gjort, men Varanger Kraft står steilt på sitt første forslag, som nær sagt alle instanser har vendt tommelen med for. Styremedlem Gunnar Reinholdtsen i Naturvernforbundet i Finnmark deltok på folkemøte og har skrevet referat.