• Finnmark
  • Kraft

Bedre med økoturisme enn kraftverk i Loppa kommune

Ja til økoturisme. Ill.foto: Kåre Olerud
Alta Kraftlag AL har søkt om tillatelse til å bygge Langfjordhamn kraftverk i Loppa kommune. Naturvernforbundet i Finnmark har levert høringsuttalelse og fraråder utbygging av hensyn til økoturisme.
Kraftutbyggingen kommer på kollisjonskurs med satsing på økoturisme. På denne bakgrunn ber vi Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) vurdere den samfunnsmessig beste utnyttelse av området. Mye av elektrisiteten som kommer på markedet, brukes til luksus-formål. Det kan være billigere å satse kraftigere på ENØK-tiltak, og det kanskje gi bedre effekt.

Les hele høringsuttalelsen nedenfor.

Vindkraft

Gullgruve ved Rásttigáisá?

Under overskrifta «Mener det blir en gullgruve for Finnmark» har iFinnmark 30.12.2019 et kjempeoppslag om vindkraftanlegget som Grenselandet AS planlegger å bygge på Laksefjordvidda ved Rásttigáisá.

Havoy4

Ingen viktige miljø- og samfunnsinteresser?

NVE hevder at området i Finnmark som de har prioritert for nasjonal ramme for vindkraft har "lav grad av konflikt med nasjonalt viktige miljø- og samfunnsinteresser". Hva betyr det? Har de ikke registrert motstanden her, eller mener de at verken naturvern eller reindrift er nasjonalt viktige interesser?