• Finnmark
  • Kraft

Bedre med økoturisme enn kraftverk i Loppa kommune

Ja til økoturisme. Ill.foto: Kåre Olerud
Alta Kraftlag AL har søkt om tillatelse til å bygge Langfjordhamn kraftverk i Loppa kommune. Naturvernforbundet i Finnmark har levert høringsuttalelse og fraråder utbygging av hensyn til økoturisme.
Kraftutbyggingen kommer på kollisjonskurs med satsing på økoturisme. På denne bakgrunn ber vi Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) vurdere den samfunnsmessig beste utnyttelse av området. Mye av elektrisiteten som kommer på markedet, brukes til luksus-formål. Det kan være billigere å satse kraftigere på ENØK-tiltak, og det kanskje gi bedre effekt.

Les hele høringsuttalelsen nedenfor.

Raudfjellrein
Pressemelding fra redaksjon for vindkraftrapport

Vindkraft – katastrofalt for reindrift og naturforvaltning

Den pågående utbygging av vindkraft i Norge, der enorme tidligere inngrepsfrie naturområder blir omgjort til industriområder, er en katastrofe for natur, naturmangfold og friluftsliv. Utbygginga er også en fallitt for areal- og naturforvaltning, fordi dette skjer utenfor normal arealforvaltning og plan- og bygningslov og fordi miljømyndighetene er satt helt på sidelinja. Konsekvensutredningene er oftest utført av selskap med nær tilknytning til vindkraftbransjen, og beslutningsgrunnlaget er svært mangelfullt og ubalansert. Likevel blir slike utredninger lagt til grunn for konsesjonsbehandlinga. En stor del av utbygginga foregår i samiske reindriftsområder, stikk i strid med Norges forpliktelser til å ivareta naturgrunnlaget for samisk kultur.

Vindgarte
Årsmøteuttalelse fra Naturvernforbundet i Ávjovárri 22.02.2020

Skal vi ofre naturen og reindrifta for klimaprofitørene?

Alle inngrep i naturen blir nå begrunna med at det er nødvendig for klimaet. I Finnmark skal det bygges vindindustrianlegg etter hele kysten, langt innover vidda og på fiskefelta, for å gi "utslippsfri kraft". Nussir skal utvinne kobber for "det grønne skiftet". Elkem Tana skal utvide fordi "fornybarindustrien" trenger kvarts. Det skal bygges monsterlinje tvert gjennom Finnmark fordi Norge skal bli "Europas grønne batteri".

Vindkraft

Gullgruve ved Rásttigáisá?

Under overskrifta «Mener det blir en gullgruve for Finnmark» har iFinnmark 30.12.2019 et kjempeoppslag om vindkraftanlegget som Grenselandet AS planlegger å bygge på Laksefjordvidda ved Rásttigáisá.