• Finnmark
  • Kraft

Bedre med økoturisme enn kraftverk i Loppa kommune

Ja til økoturisme. Ill.foto: Kåre Olerud
Alta Kraftlag AL har søkt om tillatelse til å bygge Langfjordhamn kraftverk i Loppa kommune. Naturvernforbundet i Finnmark har levert høringsuttalelse og fraråder utbygging av hensyn til økoturisme.
Kraftutbyggingen kommer på kollisjonskurs med satsing på økoturisme. På denne bakgrunn ber vi Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) vurdere den samfunnsmessig beste utnyttelse av området. Mye av elektrisiteten som kommer på markedet, brukes til luksus-formål. Det kan være billigere å satse kraftigere på ENØK-tiltak, og det kanskje gi bedre effekt.

Les hele høringsuttalelsen nedenfor.

Dscn2389

Meldinger til Grenselandet AS og til NVE

Naturvernforbundet hadde mange medlemmer på plass da NVE nylig arrangerte folkemøte om vindkraftutbygging i Tana/Lebesby. En av dem har skrevet noen tanker i ettertid som åpne brev til utbyggeren Grenselandet og til forvaltningsinstitusjonen NVE.

Rastegaisa2

Plakat mot vindkraft

Naturvernforbundet har fått laga en plakat til bruk i kampen mot vindkraftanlegget som er planlagt på Laksefjordvidda. Den er tegna av Rannveig Persen i Karasjok.