• Finnmark
  • Kraft

Bedre med økoturisme enn kraftverk i Loppa kommune

Ja til økoturisme. Ill.foto: Kåre Olerud
Alta Kraftlag AL har søkt om tillatelse til å bygge Langfjordhamn kraftverk i Loppa kommune. Naturvernforbundet i Finnmark har levert høringsuttalelse og fraråder utbygging av hensyn til økoturisme.
Kraftutbyggingen kommer på kollisjonskurs med satsing på økoturisme. På denne bakgrunn ber vi Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) vurdere den samfunnsmessig beste utnyttelse av området. Mye av elektrisiteten som kommer på markedet, brukes til luksus-formål. Det kan være billigere å satse kraftigere på ENØK-tiltak, og det kanskje gi bedre effekt.

Les hele høringsuttalelsen nedenfor.

Abcd
Rapport fra Naturvernforbundet i Ávjovárri og Motvind Nord publisert 18.06.2020

Vindkraft eller reindrift?

Kan vindkraft og reindrift forenes? Dette spørsmålet forsøker Naturvernforbundet i Ávjovárri å svare på i en rapport som nå er gitt ut i samarbeid med Motvind Nord.

Oyfjell-gos2

Konsekvensene på bordet

I Finnmark Dagblad 29.05.2020 forteller Kjetil Hansen i Porsanger Ap at partiet ønsker konsekvensutredning av vindkraft i Porsanger. Begrunnelsen er som følger: "Vi trenger viten om hvem de er og hva planene deres vil medføre".

Raudfjellrein
Pressemelding fra redaksjon for vindkraftrapport

Vindkraft – katastrofalt for reindrift og naturforvaltning

Den pågående utbygging av vindkraft i Norge, der enorme tidligere inngrepsfrie naturområder blir omgjort til industriområder, er en katastrofe for natur, naturmangfold og friluftsliv. Utbygginga er også en fallitt for areal- og naturforvaltning, fordi dette skjer utenfor normal arealforvaltning og plan- og bygningslov og fordi miljømyndighetene er satt helt på sidelinja. Konsekvensutredningene er oftest utført av selskap med nær tilknytning til vindkraftbransjen, og beslutningsgrunnlaget er svært mangelfullt og ubalansert. Likevel blir slike utredninger lagt til grunn for konsesjonsbehandlinga. En stor del av utbygginga foregår i samiske reindriftsområder, stikk i strid med Norges forpliktelser til å ivareta naturgrunnlaget for samisk kultur.