Desse kraftlinjene på Kvaløya er bare blåbær mot det som er planlagt.

Desse kraftlinjene på Kvaløya er bare blåbær mot det som er planlagt. Foto: Ragnhild Sandøy

Kraftutbygging og kraftlinjer i Finnmark

I Finnmark er det bygd ut ei rekke større og mindre vannkraftverk. Det største er Altakraftverket, som blei tvunget gjennom mot stor motstand blant lokalbefolkninga og naturvernere fra hele landet. Naturvernforbundet var aktiv i motstanden mot denne utbygginga. Både før og seinere har ei rekke vassdrag vært truga med utbygging. Vi ønsker å ta vare på de gjenværende vassdraga i fylket og sier nei til videre utbygging. Det er nå under bygging ei stor kraftlinje fra Troms langt inn i Finnmark. Naturvernforbundet har gått mot denne bygginga, da den vil føre til store skader for naturen og reindrifta. Vi går mot at bygginga skal fortsette lenger østover. Det er planer om store vindkraftanlegg i fylket. Naturvernforbundet går mot all vindkraftutbygging i reinbeiteområder, det vil si vi går mot de fleste planene som er om vindkraftutbygging i Finnmark..

Sámegillii

Vindmøller_Gartefjellet

FeFo uten ansvar for vindkraft?

Etter at Naturvernforbundet i Finnmark kritiserte vindkraftsatsinga som Finnmarkseiendommen har støtta, fikk vi svar fra kommunikasjonssjefen i FeFo. Her kan du lese FeFos kommentar og vårt svar.

Vindkraft

Stopp vindkraftplanene i Finnmark!

Midt i Finnmark, i grenseområdet mellom Lebesby og Tana, er det nå planlagt et av de aller største naturinngrep i norsk historie. Her er planlagt to vindkraftanlegg, kalt Davvi og Borealis, som skal ligge like ved hverandre og samkjøres.

Nve

NVE godkjenner kraftverk i Alta og Kvalsund

NVE har nå gitt tillatelse til bygging av to nye vannkraftverk; Stjernevann i Alta og Korselva i Kvalsund kommune. Begge kraftverka ligger i Fiettar reinbeitedistrikt, som også får Nussir-gruva.