Desse kraftlinjene på Kvaløya er bare blåbær mot det som er planlagt.

Desse kraftlinjene på Kvaløya er bare blåbær mot det som er planlagt. Foto: Ragnhild Sandøy

Kraftutbygging og kraftlinjer i Finnmark

I Finnmark er det bygd ut ei rekke større og mindre vannkraftverk. Det største er Altakraftverket, som blei tvunget gjennom mot stor motstand blant lokalbefolkninga og naturvernere fra hele landet. Naturvernforbundet var aktiv i motstanden mot denne utbygginga. Både før og seinere har ei rekke vassdrag vært truga med utbygging. Vi ønsker å ta vare på de gjenværende vassdraga i fylket og sier nei til videre utbygging. Det er nå under bygging ei stor kraftlinje fra Troms langt inn i Finnmark. Naturvernforbundet har gått mot denne bygginga, da den vil føre til store skader for naturen og reindrifta. Vi går mot at bygginga skal fortsette lenger østover. Det er planer om store vindkraftanlegg i fylket. Naturvernforbundet går mot all vindkraftutbygging i reinbeiteområder, det vil si vi går mot de fleste planene som er om vindkraftutbygging i Finnmark..

Sámegillii

Artikkelen ble sist oppdatert: 18.01.2019

Hamnefjell14
Uttalelse fra årsmøte Naturvernforbundet i Finnmark 13.09.2020

Stopp Davvi og annen vindkraftutbygging i Finnmark!

Naturvernforbundet i Finnmark vil hilse opprettinga av Folkeaksjonen Leve Laksefjordvidda. Davvi vindkraftverk vil bety at et av våre mest spesielle inngrepsfrie naturområder vil bli rasert for alltid.