• Finnmark
  • Kraft
  • De største og verste vindkraftprosjekta – Finnmark og Trøndelag
Vindkraftverk ved Kjøllefjord (Foto: Daniel A. Øien)

Vindkraftverk ved Kjøllefjord (Foto: Daniel A. Øien).

De største og verste vindkraftprosjekta – Finnmark og Trøndelag

I Finnmark står vi nå overfor Norges nest største vindkraftprosjekt. Det aller største er i Trøndelag, og der har to av Naturvernforbundets medlemmer skrevet et innlegg som vi gjengir her.

Innlegg av Mads Løkeland og Kjell Derås fra Naturvernforbundet:

Fosen Vind – Europas verste vindindustriprosjekt

I Naturvernforbundet i Finnmark ønsker vi å lære av dette, og ut på høsten blir det et åpent seminar om vindkraft i FInnmark. Nærmere informasjon kommer her i løpet av august.

Artikkelen ble sist oppdatert: 31.07.2017

Abcd
Rapport fra Naturvernforbundet i Ávjovárri og Motvind Nord publisert 18.06.2020

Vindkraft eller reindrift?

Kan vindkraft og reindrift forenes? Dette spørsmålet forsøker Naturvernforbundet i Ávjovárri å svare på i en rapport som nå er gitt ut i samarbeid med Motvind Nord.

Oyfjell-gos2

Konsekvensene på bordet

I Finnmark Dagblad 29.05.2020 forteller Kjetil Hansen i Porsanger Ap at partiet ønsker konsekvensutredning av vindkraft i Porsanger. Begrunnelsen er som følger: "Vi trenger viten om hvem de er og hva planene deres vil medføre".

Raudfjellrein
Pressemelding fra redaksjon for vindkraftrapport

Vindkraft – katastrofalt for reindrift og naturforvaltning

Den pågående utbygging av vindkraft i Norge, der enorme tidligere inngrepsfrie naturområder blir omgjort til industriområder, er en katastrofe for natur, naturmangfold og friluftsliv. Utbygginga er også en fallitt for areal- og naturforvaltning, fordi dette skjer utenfor normal arealforvaltning og plan- og bygningslov og fordi miljømyndighetene er satt helt på sidelinja. Konsekvensutredningene er oftest utført av selskap med nær tilknytning til vindkraftbransjen, og beslutningsgrunnlaget er svært mangelfullt og ubalansert. Likevel blir slike utredninger lagt til grunn for konsesjonsbehandlinga. En stor del av utbygginga foregår i samiske reindriftsområder, stikk i strid med Norges forpliktelser til å ivareta naturgrunnlaget for samisk kultur.