• Finnmark
  • Kraft
  • De største og verste vindkraftprosjekta – Finnmark og Trøndelag
Vindkraftverk ved Kjøllefjord (Foto: Daniel A. Øien)

Vindkraftverk ved Kjøllefjord (Foto: Daniel A. Øien).

De største og verste vindkraftprosjekta – Finnmark og Trøndelag

I Finnmark står vi nå overfor Norges nest største vindkraftprosjekt. Det aller største er i Trøndelag, og der har to av Naturvernforbundets medlemmer skrevet et innlegg som vi gjengir her.

Innlegg av Mads Løkeland og Kjell Derås fra Naturvernforbundet:

Fosen Vind – Europas verste vindindustriprosjekt

I Naturvernforbundet i Finnmark ønsker vi å lære av dette, og ut på høsten blir det et åpent seminar om vindkraft i FInnmark. Nærmere informasjon kommer her i løpet av august.

Artikkelen ble sist oppdatert: 31.07.2017

Norsk vindkrafteksport til Russland?

05.10.2005:

Innlegg av Dag T. Elgvin, fylkesleder i Naturvernforbundet i Finnmark, ogYngvild Lorentzen, koordinator for Russlands-arbeidet i Norges Naturvernforbund Varanger Kraft og Naturvernforbundet er enig om en ting: Vindkraft er bedre enn atomkraft. Likevel virker det som Varanger kraft vil importere atomkraft. Er det for å gi russerne vestlig valuta så de kan få råd til å bygge vindmøller?

Naturvernglede for vern av vassdrag i Finnmark

15.06.2005:

Stortinget vil nå verne over 50 nye vassdrag. ? Det er spesielt gledelig at Skillefjordelva og Sør-Tverrfjordvassdraget kommer med i verneplanen, sier Dag T. Elgvin i Naturvernforbundet i Finmark. Norges Naturvernforbund har i en årrekke kjempet for å verne verdifulle elver og fosser.

Glem ikke trusselen fra det foreldede atomkraftverket på Kola!

14.06.2005:

Vi har et av verdens eldste kjernekraftverk i drift på Kola i et tett befolket område og få mil fra norskegrensa. To av de fire reaktorene er passert mer enn 30 år, som var den opprinnelige levealderen de var konstruert for. I stedet for å stenge ned de overtidige reaktorene har EEA, det internasjonale atomenergibyrådet i Sveits, gitt dispensasjon for 25 års videre drift. Dette må norske myndigheter følge nøye opp i forhold til ivaretakelse av sikkerhet, kontrollrutiner og ikke minst uløste atomavfallsproblemer!Det sa Dag T. Elgvin i Naturvernforbund et i Finnmark da naturvernere fra hele landet møtte miljøvernminister Knut Arild Hareide på Norges Naturvernforbunds landsmøte som ble avviklet denne helga i Porsgrunn.