Vindmøllepark ved Kjøllefjord

Vindmøllepark ved Kjøllefjord. Foto: Svein Lund

Fylkesplan for vindkraft

Vedtak fra fylkesstyremøte i Naturvernforbundet i Finnmark 04.09.2010

Fylkestinget sa ja til en fylkesplan. Veldig bra at det nå blir laget en samlet plan slik vi tidligere har bedt fylkeskommunen om. Det reiser seg mange spørsmål i sakens anledning: Skal vi gå ut nå og si noe om hvor vi mener at vindmøllene bør ligge? Viktigste blir nå å påvirke slik at fylkesplanen blir en vind og verneplan. Denne sammenfallende prosessen er det viktig å promotere. Prosessen kan ikke bare få gå på utbyggernes premisser - vi må vurdere nytte mot konsekvenser. Verneplan og utbyggingsplan bør gå hånd i hånd, og verneplanen bør være grunnlaget. Hordaland har laget en helhetsplan inkludert konfliktområder, Rogaland en egnethetsanalyse.

Konklusjon: Ja til vindkraft, men bare hvis:
a) Strømmen blir benyttet lokalt,
b) Det tas hensyn til biologisk mangfold, reindrift og turisme

Konklusjonen ut fra disse to premissene er at 420 kv linjen ikke trenges.
Vi ønsker minst mulig kraftlinjer.

Artikkelen ble sist oppdatert: 01.12.2010

Vindmøller_Gartefjellet

Vindkraftseminar i Lakselv 28.10.2017

19.09.2017 | Sist oppdatert: 04.10.2017

Naturvernforbundet i Ávjovárri og La Naturen Leve (LNL) inviterer til dagsseminar om vindkraft på Lakselv Hotell lørdag 28.10.2017 kl. 11-18.

Img_7069

Vindkraft er ingen mirakelkur

Kristoffer Rypdal går i Nordlys 06.06. til angrep på Naturvernforbundet, fordi vi går mot de gigantiske vindkraftplanene i Finnmark. Dette er etter hans oppfatning på linje med Trump, som vil skrote Parisavtalen.