Vindmøllepark ved Kjøllefjord

Vindmøllepark ved Kjøllefjord. Foto: Svein Lund

Fylkesplan for vindkraft

Vedtak fra fylkesstyremøte i Naturvernforbundet i Finnmark 04.09.2010

Fylkestinget sa ja til en fylkesplan. Veldig bra at det nå blir laget en samlet plan slik vi tidligere har bedt fylkeskommunen om. Det reiser seg mange spørsmål i sakens anledning: Skal vi gå ut nå og si noe om hvor vi mener at vindmøllene bør ligge? Viktigste blir nå å påvirke slik at fylkesplanen blir en vind og verneplan. Denne sammenfallende prosessen er det viktig å promotere. Prosessen kan ikke bare få gå på utbyggernes premisser - vi må vurdere nytte mot konsekvenser. Verneplan og utbyggingsplan bør gå hånd i hånd, og verneplanen bør være grunnlaget. Hordaland har laget en helhetsplan inkludert konfliktområder, Rogaland en egnethetsanalyse.

Konklusjon: Ja til vindkraft, men bare hvis:
a) Strømmen blir benyttet lokalt,
b) Det tas hensyn til biologisk mangfold, reindrift og turisme

Konklusjonen ut fra disse to premissene er at 420 kv linjen ikke trenges.
Vi ønsker minst mulig kraftlinjer.

Artikkelen ble sist oppdatert: 01.12.2010

Vindmøller_Gartefjellet

FeFo uten ansvar for vindkraft?

Etter at Naturvernforbundet i Finnmark kritiserte vindkraftsatsinga som Finnmarkseiendommen har støtta, fikk vi svar fra kommunikasjonssjefen i FeFo. Her kan du lese FeFos kommentar og vårt svar.

Vindkraft

Stopp vindkraftplanene i Finnmark!

Midt i Finnmark, i grenseområdet mellom Lebesby og Tana, er det nå planlagt et av de aller største naturinngrep i norsk historie. Her er planlagt to vindkraftanlegg, kalt Davvi og Borealis, som skal ligge like ved hverandre og samkjøres.