Vindmøllepark ved Kjøllefjord

Vindmøllepark ved Kjøllefjord. Foto: Svein Lund

Fylkesplan for vindkraft

Vedtak fra fylkesstyremøte i Naturvernforbundet i Finnmark 04.09.2010

Fylkestinget sa ja til en fylkesplan. Veldig bra at det nå blir laget en samlet plan slik vi tidligere har bedt fylkeskommunen om. Det reiser seg mange spørsmål i sakens anledning: Skal vi gå ut nå og si noe om hvor vi mener at vindmøllene bør ligge? Viktigste blir nå å påvirke slik at fylkesplanen blir en vind og verneplan. Denne sammenfallende prosessen er det viktig å promotere. Prosessen kan ikke bare få gå på utbyggernes premisser - vi må vurdere nytte mot konsekvenser. Verneplan og utbyggingsplan bør gå hånd i hånd, og verneplanen bør være grunnlaget. Hordaland har laget en helhetsplan inkludert konfliktområder, Rogaland en egnethetsanalyse.

Konklusjon: Ja til vindkraft, men bare hvis:
a) Strømmen blir benyttet lokalt,
b) Det tas hensyn til biologisk mangfold, reindrift og turisme

Konklusjonen ut fra disse to premissene er at 420 kv linjen ikke trenges.
Vi ønsker minst mulig kraftlinjer.

Artikkelen ble sist oppdatert: 01.12.2010

Oyfjell-gos2

Konsekvensene på bordet

I Finnmark Dagblad 29.05.2020 forteller Kjetil Hansen i Porsanger Ap at partiet ønsker konsekvensutredning av vindkraft i Porsanger. Begrunnelsen er som følger: "Vi trenger viten om hvem de er og hva planene deres vil medføre".

Raudfjellrein
Pressemelding fra redaksjon for vindkraftrapport

Vindkraft – katastrofalt for reindrift og naturforvaltning

Den pågående utbygging av vindkraft i Norge, der enorme tidligere inngrepsfrie naturområder blir omgjort til industriområder, er en katastrofe for natur, naturmangfold og friluftsliv. Utbygginga er også en fallitt for areal- og naturforvaltning, fordi dette skjer utenfor normal arealforvaltning og plan- og bygningslov og fordi miljømyndighetene er satt helt på sidelinja. Konsekvensutredningene er oftest utført av selskap med nær tilknytning til vindkraftbransjen, og beslutningsgrunnlaget er svært mangelfullt og ubalansert. Likevel blir slike utredninger lagt til grunn for konsesjonsbehandlinga. En stor del av utbygginga foregår i samiske reindriftsområder, stikk i strid med Norges forpliktelser til å ivareta naturgrunnlaget for samisk kultur.

Vindgarte
Årsmøteuttalelse fra Naturvernforbundet i Ávjovárri 22.02.2020

Skal vi ofre naturen og reindrifta for klimaprofitørene?

Alle inngrep i naturen blir nå begrunna med at det er nødvendig for klimaet. I Finnmark skal det bygges vindindustrianlegg etter hele kysten, langt innover vidda og på fiskefelta, for å gi "utslippsfri kraft". Nussir skal utvinne kobber for "det grønne skiftet". Elkem Tana skal utvide fordi "fornybarindustrien" trenger kvarts. Det skal bygges monsterlinje tvert gjennom Finnmark fordi Norge skal bli "Europas grønne batteri".