Vindmøllepark ved Kjøllefjord

Vindmøllepark ved Kjøllefjord. Foto: Svein Lund

Fylkesplan for vindkraft

Vedtak fra fylkesstyremøte i Naturvernforbundet i Finnmark 04.09.2010

Fylkestinget sa ja til en fylkesplan. Veldig bra at det nå blir laget en samlet plan slik vi tidligere har bedt fylkeskommunen om. Det reiser seg mange spørsmål i sakens anledning: Skal vi gå ut nå og si noe om hvor vi mener at vindmøllene bør ligge? Viktigste blir nå å påvirke slik at fylkesplanen blir en vind og verneplan. Denne sammenfallende prosessen er det viktig å promotere. Prosessen kan ikke bare få gå på utbyggernes premisser - vi må vurdere nytte mot konsekvenser. Verneplan og utbyggingsplan bør gå hånd i hånd, og verneplanen bør være grunnlaget. Hordaland har laget en helhetsplan inkludert konfliktområder, Rogaland en egnethetsanalyse.

Konklusjon: Ja til vindkraft, men bare hvis:
a) Strømmen blir benyttet lokalt,
b) Det tas hensyn til biologisk mangfold, reindrift og turisme

Konklusjonen ut fra disse to premissene er at 420 kv linjen ikke trenges.
Vi ønsker minst mulig kraftlinjer.

Norsk vindkrafteksport til Russland?

05.10.2005:

Innlegg av Dag T. Elgvin, fylkesleder i Naturvernforbundet i Finnmark, ogYngvild Lorentzen, koordinator for Russlands-arbeidet i Norges Naturvernforbund Varanger Kraft og Naturvernforbundet er enig om en ting: Vindkraft er bedre enn atomkraft. Likevel virker det som Varanger kraft vil importere atomkraft. Er det for å gi russerne vestlig valuta så de kan få råd til å bygge vindmøller?

Naturvernglede for vern av vassdrag i Finnmark

15.06.2005:

Stortinget vil nå verne over 50 nye vassdrag. ? Det er spesielt gledelig at Skillefjordelva og Sør-Tverrfjordvassdraget kommer med i verneplanen, sier Dag T. Elgvin i Naturvernforbundet i Finmark. Norges Naturvernforbund har i en årrekke kjempet for å verne verdifulle elver og fosser.

Glem ikke trusselen fra det foreldede atomkraftverket på Kola!

14.06.2005:

Vi har et av verdens eldste kjernekraftverk i drift på Kola i et tett befolket område og få mil fra norskegrensa. To av de fire reaktorene er passert mer enn 30 år, som var den opprinnelige levealderen de var konstruert for. I stedet for å stenge ned de overtidige reaktorene har EEA, det internasjonale atomenergibyrådet i Sveits, gitt dispensasjon for 25 års videre drift. Dette må norske myndigheter følge nøye opp i forhold til ivaretakelse av sikkerhet, kontrollrutiner og ikke minst uløste atomavfallsproblemer!Det sa Dag T. Elgvin i Naturvernforbund et i Finnmark da naturvernere fra hele landet møtte miljøvernminister Knut Arild Hareide på Norges Naturvernforbunds landsmøte som ble avviklet denne helga i Porsgrunn.

Varanger Kraft hører ikke - men fortsetter i sitt eget spor

25.05.2004:

Selskapet ble pålagt å utrede alternativ til trasé for kraftlinje. Det er gjort, men Varanger Kraft står steilt på sitt første forslag, som nær sagt alle instanser har vendt tommelen med for. Styremedlem Gunnar Reinholdtsen i Naturvernforbundet i Finnmark deltok på folkemøte og har skrevet referat.