Fálesrášša sett fra Kvalsund

Fálesrášša sett fra Kvalsund (Foto: Svein Lund).

Ingen vindkraft på Fálesrášša!

Olje- og energidepartementet har avslått søknaden fra Finnmark Kraft om å bygge vindkraftanlegg på Fálesrášša i Kvalsund kommune. NVE ville gi konsesjon, men dette er nå stoppa etter protester bl.a. fra reinbeitedistrikt 21 Gearretnjárga og Naturvernforbundet.

Les meldinga fra Olje- og energidepartementet.
Se uttalelse om saka fra Naturvernforbundet i Finnmark og debattinnlegg av Naturvernforbundets lokallag i Ávjovárri og Vest-Finnmark.

Vi minner om at søknaden kom fra Finnmark Kraft, et selskap der Finnmarkseiendommen er en sentral aksjonær. Når Finnmarkseiendommen er med på å søke om inngrep som er så ødeleggende at sjøl Olje- og energidepartementet avviser det, må dette føre til et oppgjør i Finnmarkseiendommen og hos fylkeskommunen og Sametinget.

Img_7069

Vindkraft er ingen mirakelkur

Kristoffer Rypdal går i Nordlys 06.06. til angrep på Naturvernforbundet, fordi vi går mot de gigantiske vindkraftplanene i Finnmark. Dette er etter hans oppfatning på linje med Trump, som vil skrote Parisavtalen.