Fálesrášša sett fra Kvalsund

Fálesrášša sett fra Kvalsund (Foto: Svein Lund).

Ingen vindkraft på Fálesrášša!

Olje- og energidepartementet har avslått søknaden fra Finnmark Kraft om å bygge vindkraftanlegg på Fálesrášša i Kvalsund kommune. NVE ville gi konsesjon, men dette er nå stoppa etter protester bl.a. fra reinbeitedistrikt 21 Gearretnjárga og Naturvernforbundet.

Les meldinga fra Olje- og energidepartementet.
Se uttalelse om saka fra Naturvernforbundet i Finnmark og debattinnlegg av Naturvernforbundets lokallag i Ávjovárri og Vest-Finnmark.

Vi minner om at søknaden kom fra Finnmark Kraft, et selskap der Finnmarkseiendommen er en sentral aksjonær. Når Finnmarkseiendommen er med på å søke om inngrep som er så ødeleggende at sjøl Olje- og energidepartementet avviser det, må dette føre til et oppgjør i Finnmarkseiendommen og hos fylkeskommunen og Sametinget.

Norsk vindkrafteksport til Russland?

05.10.2005:

Innlegg av Dag T. Elgvin, fylkesleder i Naturvernforbundet i Finnmark, ogYngvild Lorentzen, koordinator for Russlands-arbeidet i Norges Naturvernforbund Varanger Kraft og Naturvernforbundet er enig om en ting: Vindkraft er bedre enn atomkraft. Likevel virker det som Varanger kraft vil importere atomkraft. Er det for å gi russerne vestlig valuta så de kan få råd til å bygge vindmøller?

Naturvernglede for vern av vassdrag i Finnmark

15.06.2005:

Stortinget vil nå verne over 50 nye vassdrag. ? Det er spesielt gledelig at Skillefjordelva og Sør-Tverrfjordvassdraget kommer med i verneplanen, sier Dag T. Elgvin i Naturvernforbundet i Finmark. Norges Naturvernforbund har i en årrekke kjempet for å verne verdifulle elver og fosser.