Fálesrášša sett fra Kvalsund

Fálesrášša sett fra Kvalsund (Foto: Svein Lund).

Ingen vindkraft på Fálesrášša!

Olje- og energidepartementet har avslått søknaden fra Finnmark Kraft om å bygge vindkraftanlegg på Fálesrášša i Kvalsund kommune. NVE ville gi konsesjon, men dette er nå stoppa etter protester bl.a. fra reinbeitedistrikt 21 Gearretnjárga og Naturvernforbundet.

Les meldinga fra Olje- og energidepartementet.
Se uttalelse om saka fra Naturvernforbundet i Finnmark og debattinnlegg av Naturvernforbundets lokallag i Ávjovárri og Vest-Finnmark.

Vi minner om at søknaden kom fra Finnmark Kraft, et selskap der Finnmarkseiendommen er en sentral aksjonær. Når Finnmarkseiendommen er med på å søke om inngrep som er så ødeleggende at sjøl Olje- og energidepartementet avviser det, må dette føre til et oppgjør i Finnmarkseiendommen og hos fylkeskommunen og Sametinget.

Glem ikke trusselen fra det foreldede atomkraftverket på Kola!

14.06.2005:

Vi har et av verdens eldste kjernekraftverk i drift på Kola i et tett befolket område og få mil fra norskegrensa. To av de fire reaktorene er passert mer enn 30 år, som var den opprinnelige levealderen de var konstruert for. I stedet for å stenge ned de overtidige reaktorene har EEA, det internasjonale atomenergibyrådet i Sveits, gitt dispensasjon for 25 års videre drift. Dette må norske myndigheter følge nøye opp i forhold til ivaretakelse av sikkerhet, kontrollrutiner og ikke minst uløste atomavfallsproblemer!Det sa Dag T. Elgvin i Naturvernforbund et i Finnmark da naturvernere fra hele landet møtte miljøvernminister Knut Arild Hareide på Norges Naturvernforbunds landsmøte som ble avviklet denne helga i Porsgrunn.

Varanger Kraft hører ikke - men fortsetter i sitt eget spor

25.05.2004:

Selskapet ble pålagt å utrede alternativ til trasé for kraftlinje. Det er gjort, men Varanger Kraft står steilt på sitt første forslag, som nær sagt alle instanser har vendt tommelen med for. Styremedlem Gunnar Reinholdtsen i Naturvernforbundet i Finnmark deltok på folkemøte og har skrevet referat.