Innlegg fra vindkraftseminar i Lakselv 28.10.2017

Vindkraftseminaret i Lakselv ble vellykket og lærerikt med rundt 30 deltakere fra inn- og utland og et variert program. Én av de viktigste konklusjonene er at folkeretten står mye sterkere enn de fleste tror, inklusive norske domstoler.

Naturvernforbundet Ávjovárri og La Naturen Leve vil takke alle deltakere og innleggsholdere for god stemning og nyttig informasjon!

Nedenfor finnes linker for nedlasting av de fleste innleggene som PDF.

Energisituasjonen og vindkraftens plass i Europa, Norge og Finnmark - Vidar Lindefjeld, leder, La Naturen Leve

Hvordan ser Naturvernforbundet på vindkraft i Norge og i Finnmark? - Silje Ask Lundberg, leder Norges Naturvernforbund

FeFo ja bieggafápmu - Jan Olli, direktevra Fefo
Fefo og vindkraft - Jan Olli, direktør Fefo

Vindkraftverk; være eller ikke være for reineiere i distrikt 13 - Maret Laila Anti, reinbeitedistrikt 13

Naturvernforbundets organisering av kampen mot vindkraftutbygging: Kalvvatnet og Fosen - Kjell Derås, sentralstyremedlem i Naturvernforbundet

Artikkelen ble sist oppdatert: 02.11.2017

Abcd
Rapport fra Naturvernforbundet i Ávjovárri og Motvind Nord publisert 18.06.2020

Vindkraft eller reindrift?

Kan vindkraft og reindrift forenes? Dette spørsmålet forsøker Naturvernforbundet i Ávjovárri å svare på i en rapport som nå er gitt ut i samarbeid med Motvind Nord.

Oyfjell-gos2

Konsekvensene på bordet

I Finnmark Dagblad 29.05.2020 forteller Kjetil Hansen i Porsanger Ap at partiet ønsker konsekvensutredning av vindkraft i Porsanger. Begrunnelsen er som følger: "Vi trenger viten om hvem de er og hva planene deres vil medføre".

Raudfjellrein
Pressemelding fra redaksjon for vindkraftrapport

Vindkraft – katastrofalt for reindrift og naturforvaltning

Den pågående utbygging av vindkraft i Norge, der enorme tidligere inngrepsfrie naturområder blir omgjort til industriområder, er en katastrofe for natur, naturmangfold og friluftsliv. Utbygginga er også en fallitt for areal- og naturforvaltning, fordi dette skjer utenfor normal arealforvaltning og plan- og bygningslov og fordi miljømyndighetene er satt helt på sidelinja. Konsekvensutredningene er oftest utført av selskap med nær tilknytning til vindkraftbransjen, og beslutningsgrunnlaget er svært mangelfullt og ubalansert. Likevel blir slike utredninger lagt til grunn for konsesjonsbehandlinga. En stor del av utbygginga foregår i samiske reindriftsområder, stikk i strid med Norges forpliktelser til å ivareta naturgrunnlaget for samisk kultur.