Innlegg fra vindkraftseminar i Lakselv 28.10.2017

Vindkraftseminaret i Lakselv ble vellykket og lærerikt med rundt 30 deltakere fra inn- og utland og et variert program. Én av de viktigste konklusjonene er at folkeretten står mye sterkere enn de fleste tror, inklusive norske domstoler.

Naturvernforbundet Ávjovárri og La Naturen Leve vil takke alle deltakere og innleggsholdere for god stemning og nyttig informasjon!

Nedenfor finnes linker for nedlasting av de fleste innleggene som PDF.

Energisituasjonen og vindkraftens plass i Europa, Norge og Finnmark - Vidar Lindefjeld, leder, La Naturen Leve

Hvordan ser Naturvernforbundet på vindkraft i Norge og i Finnmark? - Silje Ask Lundberg, leder Norges Naturvernforbund

FeFo ja bieggafápmu - Jan Olli, direktevra Fefo
Fefo og vindkraft - Jan Olli, direktør Fefo

Vindkraftverk; være eller ikke være for reineiere i distrikt 13 - Maret Laila Anti, reinbeitedistrikt 13

Naturvernforbundets organisering av kampen mot vindkraftutbygging: Kalvvatnet og Fosen - Kjell Derås, sentralstyremedlem i Naturvernforbundet

Artikkelen ble sist oppdatert: 02.11.2017

Norsk vindkrafteksport til Russland?

05.10.2005:

Innlegg av Dag T. Elgvin, fylkesleder i Naturvernforbundet i Finnmark, ogYngvild Lorentzen, koordinator for Russlands-arbeidet i Norges Naturvernforbund Varanger Kraft og Naturvernforbundet er enig om en ting: Vindkraft er bedre enn atomkraft. Likevel virker det som Varanger kraft vil importere atomkraft. Er det for å gi russerne vestlig valuta så de kan få råd til å bygge vindmøller?

Naturvernglede for vern av vassdrag i Finnmark

15.06.2005:

Stortinget vil nå verne over 50 nye vassdrag. ? Det er spesielt gledelig at Skillefjordelva og Sør-Tverrfjordvassdraget kommer med i verneplanen, sier Dag T. Elgvin i Naturvernforbundet i Finmark. Norges Naturvernforbund har i en årrekke kjempet for å verne verdifulle elver og fosser.

Glem ikke trusselen fra det foreldede atomkraftverket på Kola!

14.06.2005:

Vi har et av verdens eldste kjernekraftverk i drift på Kola i et tett befolket område og få mil fra norskegrensa. To av de fire reaktorene er passert mer enn 30 år, som var den opprinnelige levealderen de var konstruert for. I stedet for å stenge ned de overtidige reaktorene har EEA, det internasjonale atomenergibyrådet i Sveits, gitt dispensasjon for 25 års videre drift. Dette må norske myndigheter følge nøye opp i forhold til ivaretakelse av sikkerhet, kontrollrutiner og ikke minst uløste atomavfallsproblemer!Det sa Dag T. Elgvin i Naturvernforbund et i Finnmark da naturvernere fra hele landet møtte miljøvernminister Knut Arild Hareide på Norges Naturvernforbunds landsmøte som ble avviklet denne helga i Porsgrunn.