Innlegg fra vindkraftseminar i Lakselv 28.10.2017

Vindkraftseminaret i Lakselv ble vellykket og lærerikt med rundt 30 deltakere fra inn- og utland og et variert program. Én av de viktigste konklusjonene er at folkeretten står mye sterkere enn de fleste tror, inklusive norske domstoler.

Naturvernforbundet Ávjovárri og La Naturen Leve vil takke alle deltakere og innleggsholdere for god stemning og nyttig informasjon!

Nedenfor finnes linker for nedlasting av de fleste innleggene som PDF.

Energisituasjonen og vindkraftens plass i Europa, Norge og Finnmark - Vidar Lindefjeld, leder, La Naturen Leve

Hvordan ser Naturvernforbundet på vindkraft i Norge og i Finnmark? - Silje Ask Lundberg, leder Norges Naturvernforbund

FeFo ja bieggafápmu - Jan Olli, direktevra Fefo
Fefo og vindkraft - Jan Olli, direktør Fefo

Vindkraftverk; være eller ikke være for reineiere i distrikt 13 - Maret Laila Anti, reinbeitedistrikt 13

Naturvernforbundets organisering av kampen mot vindkraftutbygging: Kalvvatnet og Fosen - Kjell Derås, sentralstyremedlem i Naturvernforbundet

Vindgarte
Årsmøteuttalelse fra Naturvernforbundet i Ávjovárri 22.02.2020

Skal vi ofre naturen og reindrifta for klimaprofitørene?

Alle inngrep i naturen blir nå begrunna med at det er nødvendig for klimaet. I Finnmark skal det bygges vindindustrianlegg etter hele kysten, langt innover vidda og på fiskefelta, for å gi "utslippsfri kraft". Nussir skal utvinne kobber for "det grønne skiftet". Elkem Tana skal utvide fordi "fornybarindustrien" trenger kvarts. Det skal bygges monsterlinje tvert gjennom Finnmark fordi Norge skal bli "Europas grønne batteri".

Vindkraft

Gullgruve ved Rásttigáisá?

Under overskrifta «Mener det blir en gullgruve for Finnmark» har iFinnmark 30.12.2019 et kjempeoppslag om vindkraftanlegget som Grenselandet AS planlegger å bygge på Laksefjordvidda ved Rásttigáisá.

Havoy4

Ingen viktige miljø- og samfunnsinteresser?

NVE hevder at området i Finnmark som de har prioritert for nasjonal ramme for vindkraft har "lav grad av konflikt med nasjonalt viktige miljø- og samfunnsinteresser". Hva betyr det? Har de ikke registrert motstanden her, eller mener de at verken naturvern eller reindrift er nasjonalt viktige interesser?