• Finnmark
  • Kraft
  • Naturvernforbundet i Finnmark og mange andre ber NVE stoppe Davvi vindkraftanlegg

Fra NVEs folkemøte i Sirbmá om vindkraftanlegget. En av de mange som protesterte mot planen var reindriftssame, naturverner og sametingsrepresentant Anders Somby jr., som her snakker til representanter for utbyggeren Grenselandet AS. (Foto: Svein Lund).

Høringsfristen på melding om Davvi vindkraftanlegg gikk ut ved årsskiftet, og ei rekke organisasjoner har gitt uttalelser der de ber om at prosjektet blir avvist. Blant dem er Naturvernforbundet.

Her kan du lese uttalelsen fra Naturvernforbundet i Finnmark.

Linker til noen høringsuttalelser fra andre organisasjoner og institusjoner:

Reinbeitedistrikt 9

– Ávjovárri flyttsameliste

Sirbmá gilisearvi / Sirma bygdelag

Holmesund og Gardak bygdelag

Norske Samers Riksforbund

Norsk Ornitologisk Forening

La Naturen Leve

Finnmarkseiendommen (FeFo)

– Finnmark fylkeskommune

Norsk-finsk grensevassdragskommisjon

Vindkraft

Gullgruve ved Rásttigáisá?

Under overskrifta «Mener det blir en gullgruve for Finnmark» har iFinnmark 30.12.2019 et kjempeoppslag om vindkraftanlegget som Grenselandet AS planlegger å bygge på Laksefjordvidda ved Rásttigáisá.

Havoy4

Ingen viktige miljø- og samfunnsinteresser?

NVE hevder at området i Finnmark som de har prioritert for nasjonal ramme for vindkraft har "lav grad av konflikt med nasjonalt viktige miljø- og samfunnsinteresser". Hva betyr det? Har de ikke registrert motstanden her, eller mener de at verken naturvern eller reindrift er nasjonalt viktige interesser?