Naturvernglede for vern av vassdrag i Finnmark

Foto: Jan Helge Rambjør
Stortinget vil nå verne over 50 nye vassdrag. ? Det er spesielt gledelig at Skillefjordelva og Sør-Tverrfjordvassdraget kommer med i verneplanen, sier Dag T. Elgvin i Naturvernforbundet i Finmark. Norges Naturvernforbund har i en årrekke kjempet for å verne verdifulle elver og fosser.
I forbindelse med stortingsbehandlingen har Norges Naturvernforbund arbeidet hardt for å få vern av Vefsna, Nausta, Bjerkreimsvassdraget og Tovdalsvassdraget helt ut til kysten. Øvre og midterste del av Tovdalsvassdraget er vernet fra før. Av disse verdifulle vassdragene er det bare Vefsna som ikke blir vernet i denne omgang. Nå vil Naturvernforbundet føre kampen for vern av Vefsna videre med full styrke.

Vefsna har maksimal verneverdi både med hensyn til geologi, biologi, landskapsbilde, friluftsliv, kulturmiljø, samiske interesser og landbruk. Vassdraget er svært variert med markerte fosser, stryk, gjel, stilleflytende partier, grotter og jettegryter. Ingen vassdrag er bedre kvalifisert for vern enn Vefsna.

To tredeler av vassdragene i Norge er bygd ut, og sju av de ti høyeste fossefallene er temmet. 26 av elvene har mistet laksebestanden på grunn av vassdragsregulering, noen ganger i kombinasjon med sur nedbør, veier eller andre inngrep. Norsk vassdragsnatur har lidd nok. Det som ikke lar seg måle i kilowattimer og kroner har også en verdi, enten det nå er buldrende fosser, klukkende bekker eller roen ved bålet langs sakteflytende vann.

Dscn2389

Meldinger til Grenselandet AS og til NVE

Naturvernforbundet hadde mange medlemmer på plass da NVE nylig arrangerte folkemøte om vindkraftutbygging i Tana/Lebesby. En av dem har skrevet noen tanker i ettertid som åpne brev til utbyggeren Grenselandet og til forvaltningsinstitusjonen NVE.

Rastegaisa2

Plakat mot vindkraft

Naturvernforbundet har fått laga en plakat til bruk i kampen mot vindkraftanlegget som er planlagt på Laksefjordvidda. Den er tegna av Rannveig Persen i Karasjok.