Naturvernglede for vern av vassdrag i Finnmark

Foto: Jan Helge Rambjør
Stortinget vil nå verne over 50 nye vassdrag. ? Det er spesielt gledelig at Skillefjordelva og Sør-Tverrfjordvassdraget kommer med i verneplanen, sier Dag T. Elgvin i Naturvernforbundet i Finmark. Norges Naturvernforbund har i en årrekke kjempet for å verne verdifulle elver og fosser.
I forbindelse med stortingsbehandlingen har Norges Naturvernforbund arbeidet hardt for å få vern av Vefsna, Nausta, Bjerkreimsvassdraget og Tovdalsvassdraget helt ut til kysten. Øvre og midterste del av Tovdalsvassdraget er vernet fra før. Av disse verdifulle vassdragene er det bare Vefsna som ikke blir vernet i denne omgang. Nå vil Naturvernforbundet føre kampen for vern av Vefsna videre med full styrke.

Vefsna har maksimal verneverdi både med hensyn til geologi, biologi, landskapsbilde, friluftsliv, kulturmiljø, samiske interesser og landbruk. Vassdraget er svært variert med markerte fosser, stryk, gjel, stilleflytende partier, grotter og jettegryter. Ingen vassdrag er bedre kvalifisert for vern enn Vefsna.

To tredeler av vassdragene i Norge er bygd ut, og sju av de ti høyeste fossefallene er temmet. 26 av elvene har mistet laksebestanden på grunn av vassdragsregulering, noen ganger i kombinasjon med sur nedbør, veier eller andre inngrep. Norsk vassdragsnatur har lidd nok. Det som ikke lar seg måle i kilowattimer og kroner har også en verdi, enten det nå er buldrende fosser, klukkende bekker eller roen ved bålet langs sakteflytende vann.

Naturvernglede for vern av vassdrag i Finnmark

15.06.2005:

Glem ikke trusselen fra det foreldede atomkraftverket på Kola!

14.06.2005:

Vi har et av verdens eldste kjernekraftverk i drift på Kola i et tett befolket område og få mil fra norskegrensa. To av de fire reaktorene er passert mer enn 30 år, som var den opprinnelige levealderen de var konstruert for. I stedet for å stenge ned de overtidige reaktorene har EEA, det internasjonale atomenergibyrådet i Sveits, gitt dispensasjon for 25 års videre drift. Dette må norske myndigheter følge nøye opp i forhold til ivaretakelse av sikkerhet, kontrollrutiner og ikke minst uløste atomavfallsproblemer!Det sa Dag T. Elgvin i Naturvernforbund et i Finnmark da naturvernere fra hele landet møtte miljøvernminister Knut Arild Hareide på Norges Naturvernforbunds landsmøte som ble avviklet denne helga i Porsgrunn.

Varanger Kraft hører ikke - men fortsetter i sitt eget spor

25.05.2004:

Selskapet ble pålagt å utrede alternativ til trasé for kraftlinje. Det er gjort, men Varanger Kraft står steilt på sitt første forslag, som nær sagt alle instanser har vendt tommelen med for. Styremedlem Gunnar Reinholdtsen i Naturvernforbundet i Finnmark deltok på folkemøte og har skrevet referat.