• Finnmark
  • Kraft
  • Påminnelse - vindkraftseminar i Lakselv lørdag 28.10.2017
Vindturbiner på Gartefjellet i Lebesby

Vindturbiner på Gartefjellet i Lebesby.

Påminnelse - vindkraftseminar i Lakselv lørdag 28.10.2017

Flere plasser igjen - seminaret er gratis, men påmelding er påkrevd.

Naturvernforbundet i Ávjovarri og La Naturen Leve inviterer til innholds- og lærerikt heldagsseminar om vindkraft på Lakselv Hotell den 28.10.2017 kl. 11-18.

Deltakelse er gratis men påmelding via skjema er påkrevd da vi må vite hvor mange som kommer og hvor mange som vil ha lunsj på hotellet.

Påmeldingsskjema (Google Docs)
Mer info og program

Velkommen til Lakselv!

Artikkelen ble sist oppdatert: 24.10.2017

Abcd
Rapport fra Naturvernforbundet i Ávjovárri og Motvind Nord publisert 18.06.2020

Vindkraft eller reindrift?

Kan vindkraft og reindrift forenes? Dette spørsmålet forsøker Naturvernforbundet i Ávjovárri å svare på i en rapport som nå er gitt ut i samarbeid med Motvind Nord.

Oyfjell-gos2

Konsekvensene på bordet

I Finnmark Dagblad 29.05.2020 forteller Kjetil Hansen i Porsanger Ap at partiet ønsker konsekvensutredning av vindkraft i Porsanger. Begrunnelsen er som følger: "Vi trenger viten om hvem de er og hva planene deres vil medføre".

Raudfjellrein
Pressemelding fra redaksjon for vindkraftrapport

Vindkraft – katastrofalt for reindrift og naturforvaltning

Den pågående utbygging av vindkraft i Norge, der enorme tidligere inngrepsfrie naturområder blir omgjort til industriområder, er en katastrofe for natur, naturmangfold og friluftsliv. Utbygginga er også en fallitt for areal- og naturforvaltning, fordi dette skjer utenfor normal arealforvaltning og plan- og bygningslov og fordi miljømyndighetene er satt helt på sidelinja. Konsekvensutredningene er oftest utført av selskap med nær tilknytning til vindkraftbransjen, og beslutningsgrunnlaget er svært mangelfullt og ubalansert. Likevel blir slike utredninger lagt til grunn for konsesjonsbehandlinga. En stor del av utbygginga foregår i samiske reindriftsområder, stikk i strid med Norges forpliktelser til å ivareta naturgrunnlaget for samisk kultur.