• Finnmark
  • Kraft
  • Påminnelse - vindkraftseminar i Lakselv lørdag 28.10.2017
Vindturbiner på Gartefjellet i Lebesby

Vindturbiner på Gartefjellet i Lebesby.

Påminnelse - vindkraftseminar i Lakselv lørdag 28.10.2017

Flere plasser igjen - seminaret er gratis, men påmelding er påkrevd.

Naturvernforbundet i Ávjovarri og La Naturen Leve inviterer til innholds- og lærerikt heldagsseminar om vindkraft på Lakselv Hotell den 28.10.2017 kl. 11-18.

Deltakelse er gratis men påmelding via skjema er påkrevd da vi må vite hvor mange som kommer og hvor mange som vil ha lunsj på hotellet.

Påmeldingsskjema (Google Docs)
Mer info og program

Velkommen til Lakselv!

Naturvernglede for vern av vassdrag i Finnmark

15.06.2005:

Stortinget vil nå verne over 50 nye vassdrag. ? Det er spesielt gledelig at Skillefjordelva og Sør-Tverrfjordvassdraget kommer med i verneplanen, sier Dag T. Elgvin i Naturvernforbundet i Finmark. Norges Naturvernforbund har i en årrekke kjempet for å verne verdifulle elver og fosser.

Glem ikke trusselen fra det foreldede atomkraftverket på Kola!

14.06.2005:

Vi har et av verdens eldste kjernekraftverk i drift på Kola i et tett befolket område og få mil fra norskegrensa. To av de fire reaktorene er passert mer enn 30 år, som var den opprinnelige levealderen de var konstruert for. I stedet for å stenge ned de overtidige reaktorene har EEA, det internasjonale atomenergibyrådet i Sveits, gitt dispensasjon for 25 års videre drift. Dette må norske myndigheter følge nøye opp i forhold til ivaretakelse av sikkerhet, kontrollrutiner og ikke minst uløste atomavfallsproblemer!Det sa Dag T. Elgvin i Naturvernforbund et i Finnmark da naturvernere fra hele landet møtte miljøvernminister Knut Arild Hareide på Norges Naturvernforbunds landsmøte som ble avviklet denne helga i Porsgrunn.

Varanger Kraft hører ikke - men fortsetter i sitt eget spor

25.05.2004:

Selskapet ble pålagt å utrede alternativ til trasé for kraftlinje. Det er gjort, men Varanger Kraft står steilt på sitt første forslag, som nær sagt alle instanser har vendt tommelen med for. Styremedlem Gunnar Reinholdtsen i Naturvernforbundet i Finnmark deltok på folkemøte og har skrevet referat.