• Finnmark
  • Kraft
  • Påminnelse - vindkraftseminar i Lakselv lørdag 28.10.2017
Vindturbiner på Gartefjellet i Lebesby

Vindturbiner på Gartefjellet i Lebesby.

Påminnelse - vindkraftseminar i Lakselv lørdag 28.10.2017

Flere plasser igjen - seminaret er gratis, men påmelding er påkrevd.

Naturvernforbundet i Ávjovarri og La Naturen Leve inviterer til innholds- og lærerikt heldagsseminar om vindkraft på Lakselv Hotell den 28.10.2017 kl. 11-18.

Deltakelse er gratis men påmelding via skjema er påkrevd da vi må vite hvor mange som kommer og hvor mange som vil ha lunsj på hotellet.

Påmeldingsskjema (Google Docs)
Mer info og program

Velkommen til Lakselv!

Artikkelen ble sist oppdatert: 24.10.2017

Raudfjellrein
Pressemelding fra redaksjon for vindkraftrapport

Vindkraft – katastrofalt for reindrift og naturforvaltning

Den pågående utbygging av vindkraft i Norge, der enorme tidligere inngrepsfrie naturområder blir omgjort til industriområder, er en katastrofe for natur, naturmangfold og friluftsliv. Utbygginga er også en fallitt for areal- og naturforvaltning, fordi dette skjer utenfor normal arealforvaltning og plan- og bygningslov og fordi miljømyndighetene er satt helt på sidelinja. Konsekvensutredningene er oftest utført av selskap med nær tilknytning til vindkraftbransjen, og beslutningsgrunnlaget er svært mangelfullt og ubalansert. Likevel blir slike utredninger lagt til grunn for konsesjonsbehandlinga. En stor del av utbygginga foregår i samiske reindriftsområder, stikk i strid med Norges forpliktelser til å ivareta naturgrunnlaget for samisk kultur.

Vindgarte
Årsmøteuttalelse fra Naturvernforbundet i Ávjovárri 22.02.2020

Skal vi ofre naturen og reindrifta for klimaprofitørene?

Alle inngrep i naturen blir nå begrunna med at det er nødvendig for klimaet. I Finnmark skal det bygges vindindustrianlegg etter hele kysten, langt innover vidda og på fiskefelta, for å gi "utslippsfri kraft". Nussir skal utvinne kobber for "det grønne skiftet". Elkem Tana skal utvide fordi "fornybarindustrien" trenger kvarts. Det skal bygges monsterlinje tvert gjennom Finnmark fordi Norge skal bli "Europas grønne batteri".

Vindkraft

Gullgruve ved Rásttigáisá?

Under overskrifta «Mener det blir en gullgruve for Finnmark» har iFinnmark 30.12.2019 et kjempeoppslag om vindkraftanlegget som Grenselandet AS planlegger å bygge på Laksefjordvidda ved Rásttigáisá.