• Finnmark
  • Kraft
  • Påminnelse - vindkraftseminar i Lakselv lørdag 28.10.2017
Vindturbiner på Gartefjellet i Lebesby

Vindturbiner på Gartefjellet i Lebesby.

Påminnelse - vindkraftseminar i Lakselv lørdag 28.10.2017

Flere plasser igjen - seminaret er gratis, men påmelding er påkrevd.

Naturvernforbundet i Ávjovarri og La Naturen Leve inviterer til innholds- og lærerikt heldagsseminar om vindkraft på Lakselv Hotell den 28.10.2017 kl. 11-18.

Deltakelse er gratis men påmelding via skjema er påkrevd da vi må vite hvor mange som kommer og hvor mange som vil ha lunsj på hotellet.

Påmeldingsskjema (Google Docs)
Mer info og program

Velkommen til Lakselv!

Vindgarte
Årsmøteuttalelse fra Naturvernforbundet i Ávjovárri 22.02.2020

Skal vi ofre naturen og reindrifta for klimaprofitørene?

Alle inngrep i naturen blir nå begrunna med at det er nødvendig for klimaet. I Finnmark skal det bygges vindindustrianlegg etter hele kysten, langt innover vidda og på fiskefelta, for å gi "utslippsfri kraft". Nussir skal utvinne kobber for "det grønne skiftet". Elkem Tana skal utvide fordi "fornybarindustrien" trenger kvarts. Det skal bygges monsterlinje tvert gjennom Finnmark fordi Norge skal bli "Europas grønne batteri".

Vindkraft

Gullgruve ved Rásttigáisá?

Under overskrifta «Mener det blir en gullgruve for Finnmark» har iFinnmark 30.12.2019 et kjempeoppslag om vindkraftanlegget som Grenselandet AS planlegger å bygge på Laksefjordvidda ved Rásttigáisá.

Havoy4

Ingen viktige miljø- og samfunnsinteresser?

NVE hevder at området i Finnmark som de har prioritert for nasjonal ramme for vindkraft har "lav grad av konflikt med nasjonalt viktige miljø- og samfunnsinteresser". Hva betyr det? Har de ikke registrert motstanden her, eller mener de at verken naturvern eller reindrift er nasjonalt viktige interesser?