Vindkraft i reinbeiteland – Gartefjellet ved Kjøllefjord (Foto: Daniel A. Øien)

Vindkraft i reinbeiteland – Gartefjellet ved Kjøllefjord (Foto: Daniel A. Øien).

Vindkraft i reinbeiteland

Hva betyr det for reinen og reindrifta om det blir bygd vindkraftanlegg i reinbeiteland? Vi kan nå presentere ei undersøking om dette, som viser erfaringene til reineiere som har fått bygd vindkraft i sine områder.

På årsmøtet til Naturvernforbundet i Ávjovárri 24.02.2018. holdt reineier Peer Gaup innlegg om vindkraft og reinbeiteland. Denne bygde på en undersøkelse som han har deltatt i om virkninger av 8 vindkraftanlegg i 7 reinbeitedistrikt.

Undersøkelsen blei publisert som del av utredninga Fosen - utbygging av    vindkraft - konsekvenser for reindriften.

Her kan du se filmopptak av innlegget av Peer Gaup.

Vindkraft

Gullgruve ved Rásttigáisá?

Under overskrifta «Mener det blir en gullgruve for Finnmark» har iFinnmark 30.12.2019 et kjempeoppslag om vindkraftanlegget som Grenselandet AS planlegger å bygge på Laksefjordvidda ved Rásttigáisá.

Havoy4

Ingen viktige miljø- og samfunnsinteresser?

NVE hevder at området i Finnmark som de har prioritert for nasjonal ramme for vindkraft har "lav grad av konflikt med nasjonalt viktige miljø- og samfunnsinteresser". Hva betyr det? Har de ikke registrert motstanden her, eller mener de at verken naturvern eller reindrift er nasjonalt viktige interesser?