Vindkraft i reinbeiteland – Gartefjellet ved Kjøllefjord (Foto: Daniel A. Øien)

Vindkraft i reinbeiteland – Gartefjellet ved Kjøllefjord (Foto: Daniel A. Øien).

Vindkraft i reinbeiteland

Hva betyr det for reinen og reindrifta om det blir bygd vindkraftanlegg i reinbeiteland? Vi kan nå presentere ei undersøking om dette, som viser erfaringene til reineiere som har fått bygd vindkraft i sine områder.

På årsmøtet til Naturvernforbundet i Ávjovárri 24.02.2018. holdt reineier Peer Gaup innlegg om vindkraft og reinbeiteland. Denne bygde på en undersøkelse som han har deltatt i om virkninger av 8 vindkraftanlegg i 7 reinbeitedistrikt.

Undersøkelsen blei publisert som del av utredninga Fosen - utbygging av    vindkraft - konsekvenser for reindriften.

Her kan du se filmopptak av innlegget av Peer Gaup.

Norsk vindkrafteksport til Russland?

05.10.2005:

Innlegg av Dag T. Elgvin, fylkesleder i Naturvernforbundet i Finnmark, ogYngvild Lorentzen, koordinator for Russlands-arbeidet i Norges Naturvernforbund Varanger Kraft og Naturvernforbundet er enig om en ting: Vindkraft er bedre enn atomkraft. Likevel virker det som Varanger kraft vil importere atomkraft. Er det for å gi russerne vestlig valuta så de kan få råd til å bygge vindmøller?