Vindkraftanlegget på Gartefjellet ved Kjøllefjord (Foto: Daniel A. Øien)

Vindkraftanlegget på Gartefjellet ved Kjøllefjord (Foto: Daniel A. Øien).

Vindkraftseminar i Lakselv 28.10.2017

Naturvernforbundet i Ávjovárri og La Naturen Leve (LNL) inviterer til dagsseminar om vindkraft på Lakselv Hotell lørdag 28.10.2017 kl. 11-18.

Sted: Lakselv Hotell, Lakselv
Tid: Lørdag 28. oktober 2017 kl. 11 - 18

Målgruppe: Lokalbefolkning, medlemmer i Naturvernforbundet og La Naturen Leve,
representanter for reindriftsnæringa, politikere, medier og andre interesserte.

Det er plass til 50 deltakere etter først-til-mølla-prinsippet. Påmelding gjøres via nett, se lenk nedenfor:

Seminaret vil ha tolketjeneste mellom norsk og samisk.

Seminaret er gratis, men deltakerne må selv betale for lunsj og for evt. overnatting, se
nedenfor. Lunsj på hotellet koster 195,-. Egen lunsjpakke kan om ønskelig medbringes.

Det finnes flere overnattingsalternativer i Lakselv m. omegn, for eksempel:

Den enkelte deltaker må selv sørge for bestilling av overnatting.

Følg med på denne siden for oppdatert informasjon og program.

Hjertelig velkommen til Lakselv og et lærerikt seminar!

Bli gjerne medlem og støtt Naturvernforbundet!

Norsk vindkrafteksport til Russland?

05.10.2005:

Innlegg av Dag T. Elgvin, fylkesleder i Naturvernforbundet i Finnmark, ogYngvild Lorentzen, koordinator for Russlands-arbeidet i Norges Naturvernforbund Varanger Kraft og Naturvernforbundet er enig om en ting: Vindkraft er bedre enn atomkraft. Likevel virker det som Varanger kraft vil importere atomkraft. Er det for å gi russerne vestlig valuta så de kan få råd til å bygge vindmøller?

Naturvernglede for vern av vassdrag i Finnmark

15.06.2005:

Stortinget vil nå verne over 50 nye vassdrag. ? Det er spesielt gledelig at Skillefjordelva og Sør-Tverrfjordvassdraget kommer med i verneplanen, sier Dag T. Elgvin i Naturvernforbundet i Finmark. Norges Naturvernforbund har i en årrekke kjempet for å verne verdifulle elver og fosser.

Glem ikke trusselen fra det foreldede atomkraftverket på Kola!

14.06.2005:

Vi har et av verdens eldste kjernekraftverk i drift på Kola i et tett befolket område og få mil fra norskegrensa. To av de fire reaktorene er passert mer enn 30 år, som var den opprinnelige levealderen de var konstruert for. I stedet for å stenge ned de overtidige reaktorene har EEA, det internasjonale atomenergibyrådet i Sveits, gitt dispensasjon for 25 års videre drift. Dette må norske myndigheter følge nøye opp i forhold til ivaretakelse av sikkerhet, kontrollrutiner og ikke minst uløste atomavfallsproblemer!Det sa Dag T. Elgvin i Naturvernforbund et i Finnmark da naturvernere fra hele landet møtte miljøvernminister Knut Arild Hareide på Norges Naturvernforbunds landsmøte som ble avviklet denne helga i Porsgrunn.

Varanger Kraft hører ikke - men fortsetter i sitt eget spor

25.05.2004:

Selskapet ble pålagt å utrede alternativ til trasé for kraftlinje. Det er gjort, men Varanger Kraft står steilt på sitt første forslag, som nær sagt alle instanser har vendt tommelen med for. Styremedlem Gunnar Reinholdtsen i Naturvernforbundet i Finnmark deltok på folkemøte og har skrevet referat.