Gassanlegget på Melkøya i Hammerfest under bygging

Gassanlegget på Melkøya i Hammerfest under bygging. Foto: Svein Lund

Olje- og gass i nord

Sámegillii

Olje- og gassutvinning har de siste tiåra vært det viktigste satsingsområdet både for næringsliv og politikere i Finnmark. Det har påført oss gassanlegget på Melkøya, som i dag er en av landets største kilder til CO2-utslipp.

Naturvernforbundet har hele tida vært motstander av leiting etter og utvinning av olje og gass utafor Finnmarkskysten. Dette er vi både fordi vi ønsker å begrense forbruket av fossile brennstoffer og fordi denne virksomheta er en fare for livet i havet og på kysten.

Også oljetransport og omlastning er en betydelig miljøfare, og Naturvernforbundet har derfor engasjert seg mot omlastinga av russisk olje i Bøkfjorden i Sør-Varanger

Artikkelen ble sist oppdatert: 30.09.2012

Vellykka folkemøte om oljefeltet Wisting

10.06.2022 | Sist oppdatert: 10.06.2022

Onsdag 8. juni var det et engasjert publikum som deltok i diskusjonen om det er riktig for Finnmark å bygge ut Wisting-feltet. Hvis Stortinget godkjenner utbyggingsplanene vil dette bli verdens nordligste oljefelt.

Planlagt industriområde Markoppneset

Lov og ulov på Markoppneset

Byggetillatelse på Markoppneset ble opphevet av statsforvalteren, som krevde ny behandling etter at kommunen hadde gjort en reguleringsendring. Var det kun "en mindre reguleringsendring" slik Hammerfest-ordføreren hevder, og dermed unødvendig med ny behandling av saken?

Nei til amoniakkanlegg på Markoppneset

23.02.2022 | Sist oppdatert: 23.02.2022

Naturvernforbundet i Finnmark ønsker ikke etablering av amoniakkanlegget Barents Blue på Markoppneset i Hammerfest Kommune. Etableringen baserer seg på både forlengelse av olje- og gassproduksjon i Barentshavet og et veldig høyt forbruk av fornybar energi. I tillegg er det risiko for store lokale konsekvenser for natur, fiskeri og reindrift.

Wisting

En klimabombe i Arktis

Oljelfeltet Wisting som planlegges i Barentshavet, må aldri bli bygd ut. Innlegg fra lokallaget Vest-Finnmark i Naturvernforbundet