Oppslag i Finnmark Dagblad 18.04.2015

Oppslag i Finnmark Dagblad 18.04.2015.

Goliat – ei katastrofe

Goliat-plattformen er kommet til Hammerfest, og lokalpolitikerne jubler. Naturvernforbundet i Vest-Finnmark mener derimot dette er ei katastrofe – både økonomisk og for miljøet. Her er noen bilder fra Goliat sin ankomst og Naturvernforbundets reaksjon.

Da Goliat kom til Hammerfest, demonstrerte noen representanter fra Naturvernforbundet i Vest-Finnmark utafor rådhuset. Hammerfest har isbjørnen som byvåpen fra dengang byen var sentrum for ishavsfangst. Det står to isbjørnfigurer foran rådhuset og en stor ved Storsvingen ved innkjøringa til byen. Nå trues isbjørnen ikke av fangst, men av miljøgifter og av oljeboring som går stadig lengre nordover.

Alle foto: Hanne Holan

Artikkelen ble sist oppdatert: 18.04.2015

Planlagt industriområde Markoppneset

Lov og ulov på Markoppneset

Byggetillatelse på Markoppneset ble opphevet av statsforvalteren, som krevde ny behandling etter at kommunen hadde gjort en reguleringsendring. Var det kun "en mindre reguleringsendring" slik Hammerfest-ordføreren hevder, og dermed unødvendig med ny behandling av saken?

Nei til amoniakkanlegg på Markoppneset

23.02.2022 | Sist oppdatert: 23.02.2022

Naturvernforbundet i Finnmark ønsker ikke etablering av amoniakkanlegget Barents Blue på Markoppneset i Hammerfest Kommune. Etableringen baserer seg på både forlengelse av olje- og gassproduksjon i Barentshavet og et veldig høyt forbruk av fornybar energi. I tillegg er det risiko for store lokale konsekvenser for natur, fiskeri og reindrift.

Wisting

En klimabombe i Arktis

Oljelfeltet Wisting som planlegges i Barentshavet, må aldri bli bygd ut. Innlegg fra lokallaget Vest-Finnmark i Naturvernforbundet