Guohcajeaggi i Guovdageaidnu er et av myrområda som er foreslått til naturreservat.

Verneområder i Finnmark

I Finnmark er det nå 5 nasjonalparker (Øvre Pasvik, Stabbursdalen, Øvre Anarjohka, Seiland, Varanger) og en del mindre naturreservat. Miljøverndepartementet arbeider nå for å utvide nasjonalparken i Øvre Anarjohka og opprette en ny nasjonalpark i Goahteluobbal i Guovdageaidnu samt for ei rekke nye naturreservat gjennom Verneplan for myr og våtmark. Naturvernforbundet er generelt positiv til oppretting av verneområder, men i dette tilfellet er vi kritiske til myndighetenes framgangsmåte med å presse gjennom vernevedtak uten hensyn til lokalbefolkningas syn.

Sámegillii

Loppa vern 2
Forslag til Loppa marine verneområde behandles nå

Marint vern på overtid

18.07.2017

Prosessen med marint vern har tatt lang tid. I Norge startet den allerede for 30 år siden. Det har vært arbeidet med utformingen av marint vern mer eller mindre kontinuerlig siden det. Vern av 36 områder ble foreslått som første fase. Områdene strekker seg helt fra Østfold til Finnmark i nord, og de fleste av områdene ligger i kystsonen. Felles for alle områdene er at de er særegne og unike. Nå behandles forslag til marin verneplan for Lopphavet hos Fylkesmannen i Finnmark. Det er et viktig arbeid. Hvis det skulle rettes en kritikk mot prosessen er det at det har tatt altfor lang tid. Denne delen av prosessen hadde oppstart i 2009. Siden det gjelder vern, sier det seg selv at både i løpet av årene som er gått siden 2009 – og i løpet av hele denne 30 års perioden – kan uerstattelige naturverdier ha gått tapt.

Img_0808
Marin verneplan på overtid

Høringssvar forslag til marin verneplan for Lopphavet

Naturvernforbundet i Finnmark har avgitt høringssvar til Fylkesmannen i Finnmarks forslag til Lopphavet marine verneområde i Hasvik, Loppa, Hammerfest og Alta kommuner. Vår anbefaling er at alternativ B i sin helhet fjernes fra forslaget til marin verneplan for Lopphavet. Alternativ B er en redusert verjson av den opprinnelige avgrensningen av verneområdet. Det må foreligge én - og kun én - anbefalt avgrensning av verneområdet - ikke flere alternativer. Verneområdet kan ikke på noen måte kan være mindre enn den opprinnelige avgrensningen.