Guohcajeaggi i Guovdageaidnu er et av myrområda som er foreslått til naturreservat.

Verneområder i Finnmark

I Finnmark er det nå 5 nasjonalparker (Øvre Pasvik, Stabbursdalen, Øvre Anarjohka, Seiland, Varanger) og en del mindre naturreservat. Miljøverndepartementet arbeider nå for å utvide nasjonalparken i Øvre Anarjohka og opprette en ny nasjonalpark i Goahteluobbal i Guovdageaidnu samt for ei rekke nye naturreservat gjennom Verneplan for myr og våtmark. Naturvernforbundet er generelt positiv til oppretting av verneområder, men i dette tilfellet er vi kritiske til myndighetenes framgangsmåte med å presse gjennom vernevedtak uten hensyn til lokalbefolkningas syn.

Sámegillii

Innlegg av Naturvernforbundet i Ávjovárri 21.05.2016

Hva skal vi med Innovasjon Norge?

Innovasjon Norge kan gi millioner til gruvedrift som er alt annet enn innovativ. Derimot vil de ikke gi et øre til oppretting av et sendet for naturinformasjon

Kantlyng

Mer om natursenter i Guovdageaidnu

26.11.2015 arrangerte Naturvernforbundet i Ávjovárri åpent møte om oppretting av natursenter. På møtet kom det fram mange ideer til et slikt senter og erfaringer fra lignende institusjoner andre steder.