Vindkraft og kraftlinjer

Planer om vindkraft og kraftlinjer som vil utgjøre store naturinngrep, er viktige saker for Naturvernforbundet i Finnmark i 2021.

I 2021 er bygging av kraftlinjer og vindkraft omstridte tema når det gjelder planer om naturinngrep i Finnmark for å skaffe mer kraft/energi. De mest kjente sakene er planene om et stort vindkraft-anlegg i Rásttigáisá-området i Øst-Finnmark og en 420 kV-kraftlinje fra Skaidi til Lebesby og videre østover med tanke på planlagt utbygging av vindindustri der. Naturvernforbundet går imot disse planene, og at imot all vindkraftutbygging i reinbeiteområder. Når det gjelder vannkraft, ønsker vi å ta vare på de gjenværende vassdraga i fylket.

Sámegillii (artikkel fra 2012)

Artikkelen ble sist oppdatert: 22.07.2021

Sametingets plenumsbehandling av Fosen-saken

Vi støtter Sametingets krav om oppfølging av Fosen-dommen

10.03.2022 | Sist oppdatert: 10.03.2022

Sametinget gjorde i dag et svært tydelig vedtak med krav om at vinterbeitene som er tapt til Roan og Storheia vindkraftverk på Fosen skal restaureres. Dette er et pågående menneskerettighetsbrudd, som dømt av Høyesterett, som snarest må opphøre.