Vindkraft og kraftlinjer

Planer om vindkraft og kraftlinjer som vil utgjøre store naturinngrep, er viktige saker for Naturvernforbundet i Finnmark i 2021.

I 2021 er bygging av kraftlinjer og vindkraft omstridte tema når det gjelder planer om naturinngrep i Finnmark for å skaffe mer kraft/energi. De mest kjente sakene er planene om et stort vindkraft-anlegg i Rásttigáisá-området i Øst-Finnmark og en 420 kV-kraftlinje fra Skaidi til Lebesby og videre østover med tanke på planlagt utbygging av vindindustri der. Naturvernforbundet går imot disse planene, og at imot all vindkraftutbygging i reinbeiteområder. Når det gjelder vannkraft, ønsker vi å ta vare på de gjenværende vassdraga i fylket.

Sámegillii (artikkel fra 2012)

Artikkelen ble sist oppdatert: 22.07.2021

Per Olaf Persen2

Ordføreren og melkepakken

Hvor stort er kraftbehovet i Øst-Finnmark? Er det krise i strømforsyningen, eller kraftoverskudd? Og hva er forskjellen på 132 kV og 420 kV kraftlinjer? Vi deler Per Olaf Persen, bærekraftstudent ved Handelshøyskolen BI, sine betraktninger om dette.

Per_Olaf_Persen_(2)

Hva kan vi leve av?

Naturvernforbundet i Finnmark har fått tillatelse til å dele dette innlegget av Per Olaf Persen, bærekraftstudent ved Handelshøyskolen BI som ledet utspørring av politikere på arrangementet Naturvalg i Časkil i Porsanger tidligere i høst.