Vindkraft og kraftlinjer

Planer om vindkraft og kraftlinjer som vil utgjøre store naturinngrep, er viktige saker for Naturvernforbundet i Finnmark i 2021.

I 2021 er bygging av kraftlinjer og vindkraft omstridte tema når det gjelder planer om naturinngrep i Finnmark for å skaffe mer kraft/energi. De mest kjente sakene er planene om et stort vindkraft-anlegg i Rásttigáisá-området i Øst-Finnmark og en 420 kV-kraftlinje fra Skaidi til Lebesby og videre østover med tanke på planlagt utbygging av vindindustri der. Naturvernforbundet går imot disse planene, og at imot all vindkraftutbygging i reinbeiteområder. Når det gjelder vannkraft, ønsker vi å ta vare på de gjenværende vassdraga i fylket.

Sámegillii (artikkel fra 2012)

Artikkelen ble sist oppdatert: 22.07.2021

Nve

NVE godkjenner kraftverk i Alta og Kvalsund

NVE har nå gitt tillatelse til bygging av to nye vannkraftverk; Stjernevann i Alta og Korselva i Kvalsund kommune. Begge kraftverka ligger i Fiettar reinbeitedistrikt, som også får Nussir-gruva.

Falesrassa

Ingen vindkraft på Fálesrášša!

Olje- og energidepartementet har avslått søknaden fra Finnmark Kraft om å bygge vindkraftanlegg på Fálesrášša i Kvalsund kommune. NVE ville gi konsesjon, men dette er nå stoppa etter protester bl.a. fra reinbeitedistrikt 21 Gearretnjárga og Naturvernforbundet.