Fra NVEs folkemøte i Sirbmá om vindkraftanlegget. En av de mange som protesterte mot planen var reindriftssame, naturverner og sametingsrepresentant Anders Somby jr., som her snakker til representanter for utbyggeren Grenselandet AS. (Foto: Svein Lund).

Naturvernforbundet i Finnmark og mange andre ber NVE stoppe Davvi vindkraftanlegg

Høringsfristen på melding om Davvi vindkraftanlegg gikk ut ved årsskiftet, og ei rekke organisasjoner har gitt uttalelser der de ber om at prosjektet blir avvist. Blant dem er Naturvernforbundet.

Her kan du lese uttalelsen fra Naturvernforbundet i Finnmark.

Linker til noen høringsuttalelser fra andre organisasjoner og institusjoner:

Reinbeitedistrikt 9

– Ávjovárri flyttsameliste

Sirbmá gilisearvi / Sirma bygdelag

Holmesund og Gardak bygdelag

Norske Samers Riksforbund

Norsk Ornitologisk Forening

La Naturen Leve

Finnmarkseiendommen (FeFo)

– Finnmark fylkeskommune

Norsk-finsk grensevassdragskommisjon

Artikkelen ble sist oppdatert: 28.02.2018

Abcd
Rapport fra Naturvernforbundet i Ávjovárri og Motvind Nord publisert 18.06.2020

Vindkraft eller reindrift?

Kan vindkraft og reindrift forenes? Dette spørsmålet forsøker Naturvernforbundet i Ávjovárri å svare på i en rapport som nå er gitt ut i samarbeid med Motvind Nord.

Oyfjell-gos2

Konsekvensene på bordet

I Finnmark Dagblad 29.05.2020 forteller Kjetil Hansen i Porsanger Ap at partiet ønsker konsekvensutredning av vindkraft i Porsanger. Begrunnelsen er som følger: "Vi trenger viten om hvem de er og hva planene deres vil medføre".

Raudfjellrein
Pressemelding fra redaksjon for vindkraftrapport

Vindkraft – katastrofalt for reindrift og naturforvaltning

Den pågående utbygging av vindkraft i Norge, der enorme tidligere inngrepsfrie naturområder blir omgjort til industriområder, er en katastrofe for natur, naturmangfold og friluftsliv. Utbygginga er også en fallitt for areal- og naturforvaltning, fordi dette skjer utenfor normal arealforvaltning og plan- og bygningslov og fordi miljømyndighetene er satt helt på sidelinja. Konsekvensutredningene er oftest utført av selskap med nær tilknytning til vindkraftbransjen, og beslutningsgrunnlaget er svært mangelfullt og ubalansert. Likevel blir slike utredninger lagt til grunn for konsesjonsbehandlinga. En stor del av utbygginga foregår i samiske reindriftsområder, stikk i strid med Norges forpliktelser til å ivareta naturgrunnlaget for samisk kultur.