Naturvernforbundet sier nei til nye vannkraftverk i Alta

Det er søkt om konsesjon for bygging av to nye vannkraftverk i Alta, i Sivertelva og Storelva. Naturvernforbundet i Finnmark har sendt høringsuttalelser til NVE.

Naturvernforbundet i Finnmark har følgende generelle kommentarer til den foreslåtte kraftutbyggingen i Alta:

1. Det er ikke kraftmangel verken i Alta, i Finnmark eller i Norge.

2. Det er mulig å spare svært store energimengder med satsing på energisparing.

3. 2/3 av potensialet for vasskraftutbygging i Norge er allerede utbygd. Det har ført til uopprettelige skader på store deler av norsk natur. En gong må en si stopp før alt blir bygd ut.

4. Småkraftverk har kanskje forholdsvis liten produksjon, men skadene i terrenget kan likevel være store. Det samme gjeld ødelegginger for plante- og dyrelivet og hinder for reindrifta.

5. Alta kommune har med den svært skadelige og heilt unødvendige Alta- utbygginga tatt mer enn sin del av ansvaret for norsk energiproduksjon.

Vi vil også bemerke at konstant vannføring (her lav vannføring) ikke er forenlig med opprettholdelse av de naturlige livsprosesser for artene i et vassdrag.

På denne bakgrunn mener vi at utbyggingen er unødvendig og ikke bør få konsesjon.

Gunnar Reinholdtsen
Naturvernforbundet I Finnmark

Artikkelen ble sist oppdatert: 19.06.2011

Vindgarte
Årsmøteuttalelse fra Naturvernforbundet i Ávjovárri 22.02.2020

Skal vi ofre naturen og reindrifta for klimaprofitørene?

Alle inngrep i naturen blir nå begrunna med at det er nødvendig for klimaet. I Finnmark skal det bygges vindindustrianlegg etter hele kysten, langt innover vidda og på fiskefelta, for å gi "utslippsfri kraft". Nussir skal utvinne kobber for "det grønne skiftet". Elkem Tana skal utvide fordi "fornybarindustrien" trenger kvarts. Det skal bygges monsterlinje tvert gjennom Finnmark fordi Norge skal bli "Europas grønne batteri".

Vindkraft

Gullgruve ved Rásttigáisá?

Under overskrifta «Mener det blir en gullgruve for Finnmark» har iFinnmark 30.12.2019 et kjempeoppslag om vindkraftanlegget som Grenselandet AS planlegger å bygge på Laksefjordvidda ved Rásttigáisá.